Onderzoekers maken ooit het 3D-geprinte hart met behulp van menselijk weefsel

16 april 2019 0 Door Indignatie redactie
0
()

indignatie.nl Ze zeggen dat het op een dag orgaandonatie overbodig zou kunnen maken.

Klein Hart

In wat de Israëlische media ‘de eerste ter wereld’ noemen , hebben wetenschappers van de universiteit van Tel Aviv 3D een klein hartje gedrukt met behulp van menselijk weefsel dat vaten, collageen en biologische moleculen bevat – een doorbraak,  volgens Haaretz , waarvan ze hopen dat ze ooit zouden kunnen render orgaandonatie verouderd maken.

Knaagdiermodel

De technologie is nog vele jaren uit van menselijke transplantaties, hoewel – het knaagdier-gerangschikte gedrukte hart van het team is nog niet helemaal daar.

“De cellen moeten een pompend vermogen vormen; ze kunnen momenteel inkrimpen, maar we hebben ze nodig om samen te werken, ” zei hoofdwetenschapper Tal Dvir tegen Haaretz . “Dit is de eerste keer dat iemand met succes een heel hart heeft ontworpen en afgedrukt, compleet met cellen, bloedvaten, kamers en kamers,” zei Dvir.

Bioinks

Om het hart te drukken, creëerden de wetenschappers een ‘gepersonaliseerde hydrogel’ om ‘bio-elementen’ te vormen, volgens een paper  dat vandaag in het tijdschrift Advanced Science is verschenen . De hydrogel is afkomstig van vetweefsels die zijn geëxtraheerd uit menselijke proefpersonen.

Het is niet de eerste keer dat 3D-printtechnologie werd gebruikt om orgels af te drukken. Een team van onderzoekers bij ETH Zurich creëerde bijvoorbeeld  in 2017 een 3D geprint kunsthart , maar in plaats van menselijk weefsel gebruikten die onderzoekers een flexibel materiaal.

LEES MEER:  Israëlische wetenschappers drukken ‘s werelds eerste 3D-hart  [ Haaretz ]

OPMERKING VAN DE REDACTIE: Indignatie.nl is van mening dat het helpen van lezers om op de hoogte te blijven van de gevolgen van de coronaviruscrisis een vorm van openbare dienstverlening is. Om die reden is dit artikel en al onze coronavirus-dekking gratis. Als u ons wil helpen met een kleine donatie voor onze schrijvers en medewerkers te ondersteunen, en gezond te blijven.
Lees ook:  500 medische medewerkers in Wuhan zijn geïnfecteerd en experts waarschuwen voor een exponentiële toename van Coronavirus-gevallen

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating / 5. Vote count:

No votes so far! Be the first to rate this post.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

Comments