Vingers likken SLECHT: eten van gebakken kip en vis verhoogt het risico op vroegtijdig overlijden

Vingers likken SLECHT: eten van gebakken kip en vis verhoogt het risico op vroegtijdig overlijden

23 april 2019 1 Door Indignatie redactie

Gefrituurd eten is voor veel mensen een schuldig genoegen, maar het is wetenschappelijk bewezen dat het slecht is voor je algehele gezondheid. Volgens een studie kan het eten van gebraden kip en gebakken vis zelfs het risico op vroegtijdig overlijden vergroten .

De studie, die werd gepubliceerd in het British Medical Journal (BMJ), stond onder leiding van een team van de Universiteit van Iowa .

Gefrituurd voedsel dat verband houdt met vroegtijdig overlijden

De studie observeerde 106.966 vrouwen die deelnamen aan de studie van het Women’s Health Initiative (WHI) tussen 1993 en 1998. Alle deelnemers waren tussen de 50 en 79 jaar oud.

Volgens de bevindingen kan het eten van een portie of meer van elke gefrituurde maaltijd per dag je overlijdensrisico met acht procent verhogen.

Op basis van testresultaten was het risico bijzonder sterk met gebakken kip en gebakken vis, waarvan de onderzoekers aannamen dat ze meestal gefrituurd waren. Sterker nog, het eten van een of meer porties gebakken kip per dag was geassocieerd met maar liefst 13 procent hoger risico op overlijden door welke oorzaak dan ook en 12 procent hoger risico op hartgerelateerde sterfte.

Het eten van een of meer porties gebakken vis of schaaldieren per dag was geassocieerd met een zeven procent hoger risico op overlijden door welke oorzaak dan ook, samen met een 13 procent hoger risico op hartgerelateerde sterfte.

Bovendien vonden de onderzoekers nog steeds een link met nog minder porties vis en kip. De bevindingen waren ook waar nadat andere factoren, zoals trainingsniveaus, in aanmerking werden genomen.

Na een follow-up van gemiddeld 18 jaar zijn 31.558 van de vrouwelijke deelnemers overleden:

  • 9,320 stierf vanwege hartproblemen
  • 8.358 stierven vanwege kanker
  • 13.880 stierven door andere oorzaken

De onderzoekers waarschuwden dat het regelmatig eten van gefrituurd voedsel, met name gebakken kip en gebakken vis of schaaldieren, verband hield met een hoger risico op alle oorzaken en cardiovasculaire mortaliteit bij vrouwen in de VS.

Minder gefrituurd eten eten of het helemaal vermijden, kan een “klinisch betekenisvol effect hebben op het spectrum van de volksgezondheid”. Het team van onderzoekers heeft geen specifiek verband aangetoond tussen sterfgevallen door kanker en de consumptie van gefrituurd voedsel.

Uit bevindingen bleek ook dat vrouwen die het meest gefrituurde eten consumeerden “jonger, niet-wit, lager opgeleid en met een lager inkomen” waren. De vrouwen die liever gefrituurd eten gebruikten ook minder fruit, groenten en volle granen.

Helaas aten ze ook meer noten, rood en verwerkt vlees, zout en suikerhoudende dranken. (Verwante:  Vetarme “Westerse” voeding verhoogt uw risico op infectieziekten en voedselvergiftiging, onthult studie .)

Betere voedselkeuzes

De onderzoekers zeiden dat deze alarmerende risicofactor voor cardiovasculaire mortaliteit kan worden voorkomen door het maken van positieve keuzes voor levensstijl en koken. Het is een goede manier om te beginnen met het verminderen van uw consumptie van gebakken kip en gebakken vis.

Een ander alternatief is om een ​​gezondere kipgerecht te bereiden, zoals knapperige gebakken kip bedekt met knapperige walnoten in plaats van gefrituurde kip of vissticks te maken.

Tracy Parker, een senior diëtist bij de British Heart Foundation,  adviseerde dat het maken van eenvoudige veranderingen in hoe je kookt je cardiovasculaire gezondheid aanzienlijk kan verbeteren. Wanneer u uw eigen voedsel kookt met gezonde ingrediënten, eet u minder snel voedsel  dat vol calorieën, vet en zout wordt geserveerd in grotere porties. Het volgen van een gezonder dieet kan ook uw welzijn verbeteren.

Als u gefrituurd voedsel blijft eten, loopt u een groter risico op gewichtstoename en verschillende gezondheidsproblemen zoals hoge cholesterol, hoge bloeddruk en type 2-diabetes. Deze drie aandoeningen zijn allemaal risicofactoren voor het ontwikkelen van hart- en vaatziekten naarmate u ouder wordt.

Maak voedzame maaltijden thuis met behulp van methoden zoals bakken, braden of stomen. U kunt ook gezondere keuzes maken als u uit eten gaat als u echt uw cardiovasculaire gezondheid wilt verbeteren.

Bronnen omvatten:

NewsAndStar.com

EinsteinPerspectives.com

Comments

comments