Donatie van 2,3 miljoen euro: Bill Gates koopt welwillende rapportage in SPIEGEL


 4 total views,  4 views today

Bill Gates heeft 2,3 miljoen euro aan Spiegel geschonken en heeft zich daarmee beveiligd tegen kritische rapportage. Dankzij de genereuze financiële injectie wordt de spiegel nu waarschijnlijk het propaganda-orgel van Gates.

De media moeten kritisch naar de machtigen van de wereld kijken. Hoe kritisch kan Bill Gates de spiegel zijn als hij 2,3 miljoen euro van hem krijgt? Dit is geen samenzweringstheorie, je kunt het lezen op de website van de Bill & Melinda Gates Foundation : In 2018 ontving Spiegel-Online een donatie van $ 2.537.294, dat was ongeveer 2,3 miljoen euro. De spiegel zei dat ook, maar je moet een beetje zoeken om het te vinden.

Bij Spiegel-Online (tegenwoordig alleen “Spiegel”) is er de sectie “Global Society” , die is gemaakt door de schenking van Bill Gates. Als u op de kop klikt, verschijnt de volgende tekst boven de artikelenlijst:

“Voor ons Global Society-project rapporteren verslaggevers uit Azië, Afrika, Latijns-Amerika en Europa over mensen, sociale hotspots en sociale ontwikkelingen. In rapporten, analyses, foto’s, video’s en podcasts vertellen we over onrecht tegen de achtergrond van globalisering – maar ook over kansrijke benaderingen. Het project wordt ondersteund door de Bill & Melinda Gates Foundation, de redactionele inhoud is gemaakt zonder invloed van de Foundation. ”

Toen ik de artikelen in dit gedeelte eerder las, merkte ik dat ze massaal een bepaald verhaal ondersteunen, maar aangezien de spiegel dat altijd doet, kwam ik er niet overheen. Ik had de indruk dat “Global Society” een soort internationaal gezamenlijk project is waarbij de spiegel betrokken is. Dit is onzin, zoals je kunt zien in de hierboven geciteerde tekst, als je het aandachtig leest. Het is ” ons project ” en geen gemeenschapsproject.

2,3 miljoen euro voor één categorie

We kennen nu de prijs voor Spiegel-artikelen: 2,3 miljoen euro en je krijgt niet zomaar een artikel, maar een hele rubriek om de gewenste kijk op de wereld onder de mensen te krijgen.

Dit wordt grotendeels geheim gehouden voor de lezer. Tijdens mijn steekproefonderzoek vond ik alleen een artikel waarin de spiegel zelf het vrij openlijk toegaf (bijna zoals het correct zou zijn). Op 16 april meldde Spiegel een donatie van 150 miljoen van de Gates Foundation aan de WHO. Onder het artikel staat de volgende tekst:

“Openbaarmaking: de Bill & Melinda Gates Foundation (BMGF) ondersteunt het SPIEGEL-project Global Society over een periode van drie jaar met een totaal van ongeveer 2,3 miljoen EUR. Verslaggevers uit Azië, Afrika, Latijns-Amerika en Europa rapporteren onder de titel Global Society, de artikelen verschijnen op de buitenlandse afdeling van SPIEGEL. “

Het zou correct zijn als de spiegel dit aan het begin van het artikel zou aangeven en niet aan het einde, dat veel mensen niet meer lezen. Het hoort aan het begin van een artikel, zodat de lezer het bij het lezen in gedachten heeft.

Maar goed, ik ben misschien klein. Maar in ieder geval hoort zo’n “onthulling” onder elk artikel van het “Global Society” -project, zodat de lezer weet dat hij gesponsorde artikelen leest. Der Spiegel beweert dat ” de redactionele inhoud is gemaakt zonder invloed van de Stichting “, maar men kan eraan twijfelen. Uiteraard legt de Spiegel Bill Gates niet elk artikel ter goedkeuring voor. Hij heeft dat ook niet nodig, want ik twijfel er niet aan dat toen het “Global Society” -project werd opgericht en voordat Gates doneerde, er werd afgesproken welk verhaal “Global Society” zou moeten ondersteunen. Indien dit wordt overeengekomen, worden de afzonderlijke artikelen uiteraard gemaakt ” zonder invloed van de stichting “.

Je kunt een spiegel kopen

Wat we achteraf niet van Spiegel kunnen verwachten, zijn kritische rapporten over Bill Gates. Aangezien de spiegel – zoals alle media – een enorme omzetdaling heeft, wil hij die niet bederven met Bill Gates, er kan immers een voortzetting van het project zijn of een nieuw project en dus nieuwe miljoenen. Dat risico loop je zeker niet.

Nu zou je “spons erover” kunnen zeggen, de spiegel schrijft de geciteerde onthulling onder het artikel. Maar fout, ik vond het maar één keer in mijn voorbeeldzoekopdracht. Meestal is er slechts één vak met enkele vragen over het project onder de artikelen van de sectie “Global Society”. Je moet erop klikken om ze te openen, anders zie je de antwoorden niet. En dat is jammer, want de artikelen bevatten het volgende :

‘Hebben andere media vergelijkbare projecten?
Ja Grote Europese media zoals “The Guardian” en “El País” hebben soortgelijke secties op hun nieuwspagina’s opgebouwd met “Global Development” en “Planeta Futuro” met de steun van de Gates Foundation. “

Dan is alles in orde! Niet alleen de spiegel kan worden betaald door de Bill and Melinda Gates Foundation, maar ook toonaangevende media in andere Europese landen. Geheel onzelfzuchtig natuurlijk, en zonder de richting van de rapporten te specificeren.

U kunt ook het volgende onder het artikel vinden als u de moeite neemt om op de vragen te klikken:

‘Zijn er al vergelijkbare projecten geweest bij SPIEGEL?
SPIEGEL heeft de afgelopen jaren al twee projecten uitgevoerd met het European Journalism Center (EJC) en de steun van de Bill & Melinda Gates Foundation: The “Expedition Tomorrow” over wereldwijde duurzaamheidsdoelen en het journalistieke vluchtelingenproject “The New Arrivals”, in het kader waarvan Er zijn verschillende bekroonde multimediaberichten over de thema’s migratie en vlucht gemaakt. “

Zoals ik al zei, hoopt de spiegel zeker op verdere projecten en miljoenen Bill Gates in de toekomst. Kan men vanuit de spiegel kritische rapporten verwachten over onderwerpen die belangrijk zijn voor Bill Gates?

Spiegel doet ondoorzichtig

Maar wat nog moediger is, is dat je in de sectie “Global Society” ook artikelen kunt vinden die deze box met de vragen en antwoorden missen en die niet duidelijk zijn geïdentificeerd als onderdeel van het project. Een paar dagen geleden was dit bijvoorbeeld een artikel over Libië en ” Europees vluchtelingenbeleid in de schandpaal” , dat verscheen in de sectie “Politiek”, maar ook in de sectie “Wereldwijde samenleving”. Of een artikel over het coronavirus in een vluchtelingenkamp in Bangladesh . Ik bekeek de artikelen alleen van 28 april tot vandaag en vond binnen deze korte tijd twee van dergelijke niet duidelijk geïdentificeerde voorbeelden.

In deze artikelen ontbreekt het vak met aanklikbare vragen. In deze artikelen is slechts een klein vakje ingebouwd in de tekst, waarin u de volgende, onschuldige opmerking over het “Global Society” -project kunt lezen:

“In rapporten, analyses, foto’s, video’s en podcasts rapporteren we wereldwijd over sociale onrechtvaardigheden, sociale ontwikkelingen en veelbelovende benaderingen van wereldwijde problemen.”

Noch de 2,3 miljoen euro, noch informatie over wie ze vandaan kwamen, staat in de artikelen. In deze artikelen vertelt de Spiegel zijn lezers niet wie ervoor betaalt. En ze hebben allemaal één ding gemeen: ze verschijnen in de sectie ‘Politiek’. Een grappenmaker die op het idee komt dat Bill Gates de berichtgeving over bepaalde politieke kwesties mogelijk wil beïnvloeden.

Steun Indignatie via PayPal veilig en simpel.




Comments

comments

Geef een antwoord