Twitter verspreidt betaalde Amerikaanse overheidspropaganda terwijl het ten onrechte beweert dat het staatsmedia-advertenties verbiedt

Twitter verspreidt betaalde Amerikaanse overheidspropaganda terwijl het ten onrechte beweert dat het staatsmedia-advertenties verbiedt

12 augustus 2020 0 Door Indignatie redactie

Twitter zegt dat het advertenties verbiedt van aan de staat gelieerde media. Propaganda-organen van de Amerikaanse regering, zoals VOA Persian van Voice of America, betalen de sociale media-onderneming echter enorme sommen geld om desinformatie tegen Iran en andere buitenlandse tegenstanders te verspreiden.

Twitter heeft een duidelijke, consistente voorkeur getoond ten gunste van de Amerikaanse regering en haar geopolitieke belangen. De socialemediagigant heeft ook herhaaldelijk gelogen over zijn beleid ten aanzien van door de staat gesteunde media.

Twitter heeft op 6 augustus een nieuwe functie onthuld die aan de overheid gelieerde media op het platform labelt. Gebruikers wezen onmiddellijk op de dubbele standaarden van het sociale netwerk: Chinese en Russische door de staat gesteunde media zijn aangewezen, maar geen door de staat gesteunde media die door westerse regeringen worden gefinancierd.

Dus volgens Twitter hebben China en Rusland “aan de staat gelieerde media”, maar het VK en Canada niet.

Net als op YouTube en Facebook is deze dubbele standaard voor etikettering opzettelijk. Reuzen op de sociale media doen het bod van de Amerikaanse staat om niet-goedgekeurde “vijandige” perspectieven in diskrediet te brengen. pic.twitter.com/q9dFSdSKEe

– Ajit Singh (@ajitxsingh)  6 augustus 2020

Twitter-ondersteuning beweerde dat het besloot om aan de overheid gelieerde accounts te labelen van de vijf permanente leden van de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties: de VS, het VK, Frankrijk, Rusland en China. Vreemd genoeg zijn door de staat gefinancierde media uit de eerste drie NAVO-landen niet geëtiketteerd.

We kozen ervoor om te beginnen met de 5 permanente leden van de VN-Veiligheidsraad: China, Frankrijk, Russische Federatie, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. We zijn niet van plan deze labels exclusief te maken voor deze landen en zullen ze in de toekomst uitbreiden naar meer landen.

– Twitter-ondersteuning (@TwitterSupport)  6 augustus 2020

De leugens stromen van daaruit. Toen het dit nieuwe beleid aankondigde, beweerde Twitter-ondersteuning: “Voor alle duidelijkheid: we laten niet toe dat aan de overheid gelieerde media-accounts adverteren op Twitter.”

Dit is absoluut onjuist.

Voor alle duidelijkheid: we laten geen aan de staat gelieerde media-accounts adverteren op Twitter. We zullen hen of hun tweets ook niet langer opnemen in aanbevelingen, aangezien we een vrije en onafhankelijke pers blijven steunen.

Meer over dit beleid en nieuwe labels:  https://t.co/BY1jTO46Zc  (2/2)

– Twitter-ondersteuning (@TwitterSupport)  6 augustus 2020

Twitter host een webpagina met de naam ‘ Ads Transparency Center ‘, waar het alle betaalde advertenties, bekend als ‘gesponsorde tweets’, openbaar maakt die de website in de feeds van gebruikers plaatst.

Lees ook:  De media slaagt niet voor de grootste Trump 2020-test

Een zoekopdracht in het Ads Transparency Center naar het officiële, geverifieerde Twitter-account van de Voice of America van de Amerikaanse overheid, en met name de  Perzische tak VOA Farsi , toont aan dat de aan de staat gelieerde media Twitter had betaald om zojuist tientallen advertenties te publiceren. de eerste week van augustus.

twitter

Gesponsorde tweets van VOA Persian in de eerste week van augustus 2020

Dat betekent dat een aan de VS gelieerd mediakanaal meer dan 60 individuele advertenties op Twitter publiceerde in slechts zeven dagen – dezelfde week waarin Twitter opnieuw zijn verbod op advertenties van aan de staat gelieerde media bevestigde.

Veel van deze advertenties citeerden toespraken van president Donald Trump en minister van Buitenlandse Zaken en voormalig  CIA-directeur Mike Pompeo . Anderen verspreidden de vrees voor het coronavirus in Iran en riepen op tot het verwijderen van de Iraanse regering.

twitter

Gesponsorde tweets van VOA Persian met anti-Iraanse propaganda van Donald Trump en Mike Pompeo

Voice of America (VOA) is een propaganda-verkooppunt van de Amerikaanse overheid. Dit staat buiten kijf. Zelfs het History Channel erkende in een artikel over de lancering van Voice of America in 1947 dat “de VOA-inspanning een belangrijk onderdeel was van de  Amerikaanse propagandacampagne tegen de Sovjet-Unie  tijdens de Koude Oorlog.”

En van de staatspropaganda-organen die door de Amerikaanse regering worden gefinancierd, is VOA Persian de meest extreme. Het is een informatieoorlogswapen dat rechtstreeks op de Iraanse regering is gericht.

De voormalige hoofdredacteur van VOA Persian beschreef de uitlaatklep als ” een spreekbuis van Trump  – alleen Trump en niets dan Trump.” De voormalige hoofdredacteur voegde eraan toe dat het door de Amerikaanse overheid gefinancierde netwerk gewoon “flagrante propaganda” publiceert, zonder “objectiviteit of feitelijkheid”.

Lees ook:  De ultra-rechtse militieleider voorspelt het einde van Amerika tegen 2021 en waarschuwt voor een dreigende burgeroorlog

Twitter ziet er echter kennelijk geen probleem in om toe te staan ​​dat dit Washington-propaganda-orgaan constante desinformatie uitspuugt – en het bedrijf profiteert behoorlijk van zijn anti-Iran-advertenties.

US Agency for Global Media en het wereldwijde propagandanetwerk van de CIA

Door de westerse overheid gesteunde informatiestrijders reageerden opgewekt op Twitter’s dubbele standaard voor het labelen van aan de staat gelieerde media, en benadrukten dat Voice of America op de een of andere manier  “onafhankelijk” was van de Amerikaanse regering  die erop toeziet en financiert.

In werkelijkheid valt Voice of America onder de jurisdictie van de  US Agency for Global Media  (USAGM). Dit is een rebranding van de Broadcasting Board of Governors (BBG) van de Amerikaanse overheid.

USAGM stelt heel duidelijk op haar website dat het eerste doel is om ” consistent te zijn met de brede doelstellingen van het buitenlands beleid van de Verenigde Staten .” Met andere woorden, USAGM is een soft-power tak van de Amerikaanse regering, samen met al haar samenstellende platforms, waaronder Voice of America, Radio Free Europe / Radio Liberty en Radio Free Asia.

USAGM voegt eraan toe dat enkele van haar belangrijkste uitzendprincipes zijn: “Duidelijke en effectieve presentatie van het beleid, inclusief editorials, uitgezonden door de Voice of America, waarin de standpunten van de regering van de Verenigde Staten en een verantwoordelijke discussie en mening over dat beleid worden gepresenteerd”, zoals evenals: “Het vermogen om een ​​golfcapaciteit te bieden ter ondersteuning van de doelstellingen van het buitenlands beleid van de Verenigde Staten tijdens crises in het buitenland.”

Radio Free Europe en Radio Free Asia werden opgericht als CIA-fronten om desinformatie te verspreiden over de Sovjet-Unie en het communistische China, in de hoop hun regeringen te destabiliseren en uiteindelijk omver te werpen.

De New York Times erkende dit in een rapport uit 1977 en noemde ze instrumenten in een ” Worldwide Propaganda Network Built by the CIA .”

Lees ook:  De zieke wereld van vaccinproducenten

Journalist  Yasha Levine  heeft de rol van de CIA bij het opzetten van deze propaganda-organen van de Amerikaanse regering gedocumenteerd, waarbij hij opmerkte dat Radio Free Europe / Radio Liberty oorspronkelijk zelfs Radio Liberation from Bolshevism heette  .

Twitter werkt samen met westerse regeringen

De Grayzone heeft de censuur van Twitter op accounts uitgebreid gedocumenteerd   in landen die Washington heeft gemikt op regimeverandering.

Bij duizenden mensen, waaronder journalisten, activisten en burgers die geen banden hebben met hun regeringen, in  Venezuela, Iran, Syrië, Rusland, China en daarbuiten, is hun profiel opgeschort of beperkt  door de socialemediagigant.

Dit maakt deel uit van een grotere context van  Big Tech-bedrijven die stemmen het zwijgen opleggen, en zelfs hele media , die kritisch zijn over het buitenlands beleid van de VS, onder druk van de Amerikaanse regering.

Toen Twitter in augustus 2019 voor het eerst aankondigde dat het advertenties van aan de staat gelieerde media zou verbieden, merkte The Grayzone op dat het sociale-mediabedrijf  samenwerkte met agressieve organisaties die werden gefinancierd door de Amerikaanse regering en haar Europese bondgenoten .

Een van de zogenaamde ngo’s waarop Twitter koos om ‘door de staat gecontroleerde media’ te definiëren, was ironisch genoeg Freedom House, een rechtse lobbygroep die zelf wordt gefinancierd door Amerikaanse overheidssubsidies, en die rapporten produceert over het witwassen van door Washington gesteunde dictaturen terwijl demoniseren van buitenlandse tegenstanders.

De links van Twitter naar westerse regeringen gaan nog dieper. In 2019 onthulde Middle East Eye dat de topmanager van Twitter die aan het Midden-Oosten gerelateerde inhoud op het platform bewerkt, ook  werkt voor de psychologische oorlogseenheid van het Britse leger .

Deze senior Twitter-manager, Gordon MacMillan, dient in de 77e Brigade van het Britse leger, die sociale medianetwerken en internet gebruikt om te voeren wat zijn functionarissen openlijk ‘informatieoorlogvoering’ noemen.

Door toe te staan ​​dat propaganda-organen van de Amerikaanse regering constant betaalde advertenties publiceren terwijl ze Britse psy-ops-soldaten inhuren, is Twitter in feite getransformeerd in een arm van westerse staatsmedia – maar zonder het waarschuwingslabel.

thegrayzone.com

Comments

comments