Mexico pakt COVID-19-pandemie aan met junkfoodverboden

Mexico pakt COVID-19-pandemie aan met junkfoodverboden

24 september 2020 0 Door Indignatie redactie

Hoewel de meeste reguliere media-experts en Amerikaanse gezondheidsautoriteiten mompelen over de invloed van voeding en levensstijl op de risico’s van COVID-19 en de prognose ervan, hebben meer dan een dozijn staten in Mexico besloten de pandemie te bestrijden door de verkoop van junkfood te verbieden. minderjarigen.

VERHAAL IN ÉÉN OOGOPSLAG

  • Onderliggende gezondheidsproblemen zoals obesitas, hartaandoeningen en diabetes zijn naar voren gekomen als sleutelfactoren bij de ernst van COVID-19 en het aantal dodelijke slachtoffers. Obesitas verdubbelt uw risico om in het ziekenhuis te worden opgenomen voor COVID-19 en verhoogt uw risico op overlijden ergens van 3,68 keer tot 12 keer, afhankelijk van uw niveau van obesitas
  • Meer dan een dozijn staten in Mexico hebben besloten de pandemie te bestrijden door de verkoop van junkfood aan minderjarigen te verbieden
  • Tweederde van de Mexicanen die stierven aan COVID-19-gerelateerde complicaties had onderliggende medische aandoeningen zoals obesitas, diabetes, hypertensie en cardiovasculaire problemen. Ambtenaren zeggen dat dieetveranderingen nodig zijn om jongeren te beschermen tegen het ontwikkelen van comorbiditeiten die de ernst van COVID-19 en het risico op overlijden verhogen
  • Onderzoek toont aan dat onder 18- tot 49-jarigen die in het ziekenhuis zijn opgenomen vanwege COVID-19, obesitas de meest voorkomende onderliggende aandoening is. Bewerkte voedingsmiddelen, junkfood en frisdranken zijn belangrijke boosdoeners bij de ontwikkeling van obesitas
  • In Huntington, New York, hebben stadsambtenaren er bij de bewoners op aangedrongen “op dieet te gaan, want [met] COVID-19 heb je twee keer zoveel kans op een slechte afloop als je zwaarlijvig bent.” Het VK heeft ook gezworen om obesitas aan te pakken als onderdeel van de coronavirus-preventiestrategie van het land door junkfood-advertenties te beperken

Mexico verbiedt junkfood om het dodental van COVID-19 in te perken

Zoals gerapporteerd door NPR, 14 september 2020: 1

“Eerst keurde de staatswetgever van Oaxaca op 5 augustus een verbod goed op het verkopen of uitdelen van hoogcalorisch verpakte voedsel en met suiker gezoete dranken aan minderjarigen. Minder dan twee weken later keurde de staat Tabasco ook een verbod goed. Nu overwegen minstens een dozijn andere staten soortgelijke wetgeving.

‘Ik weet dat het een beetje drastisch kan klinken, maar we moesten nu actie ondernemen’, zegt Magaly López, een wetgever in het congres van Oaxaca die het verbod leidde. Meer dan 70.000 Mexicanen zijn gestorven aan COVID-19, ‘s werelds vierde hoogste geregistreerde dodental, volgens opsporing door Johns Hopkins University.

Tweederde van degenen die in Mexico stierven, had een onderliggende medische aandoening, zoals obesitas, diabetes, hypertensie en cardiovasculaire problemen, aldus functionarissen van de gezondheidsafdeling. Dat heeft geleid tot een nieuwe urgentie om van dieet te veranderen, zodat de jongere generatie niet aan die kwalen lijdt. “

Volwassenen worden ook aangespoord om hun consumptie van junkfood te verminderen om hun risico op COVID-19 en andere gezondheidsproblemen te verkleinen. Dit omvat ook de consumptie van frisdrank, die assistent-gezondheidssecretaris Hugo López-Gatell ‘vergif in flessen’ heeft genoemd. 2 , 3

Wetgevers zijn nog steeds aan het nadenken hoe ze het verbod kunnen handhaven, maar volgens de NPR kan de straf voor de verkoop van junkfood aan minderjarigen mogelijk boetes of zelfs gevangenisstraf omvatten.

López-Gatell overweegt naar verluidt om van het verbod een permanente wet te maken om de gezondheid en het welzijn van Mexicaanse jongeren te beschermen. Dat zou geen gemakkelijke taak zijn, geeft hij toe, gezien de grote commerciële belangen die er spelen. Critici wijzen er ook op dat het verbod naar alle waarschijnlijkheid de zaken simpelweg zal verschuiven van supermarkten naar ongereguleerde straatverkopers.

Interessant is dat toen NPR tieners in Mexico City en de staat Oaxaca interviewde, ze ontdekten dat de meesten “op de hoogte waren van gezondheidsproblemen in verband met junkfood” en leken open te staan ​​voor het verbod. Een 16-jarig meisje zei: ‘Ik zou eerst gefrustreerd zijn als ik geen cola kon kopen, maar ik zou me aanpassen. En misschien zou ik twee keer nadenken en in plaats daarvan fruit of iets gezonds kopen. ”

Lees ook:  ONTHULLING: Wetenschapsstudie laat zien dat elektrische auto's voor de planeet SLECHTER zijn dan dieselvoertuigen

Voeding speelt een belangrijke rol bij de gevoeligheid voor COVID-19

Zoals gerapporteerd in ” Junk Food Companies Responsible for COVID-19 Susceptibility “, zijn onderliggende gezondheidsproblemen zoals obesitas, hartaandoeningen en diabetes naar voren gekomen als sleutelfactoren bij COVID-19-sterfgevallen.

In één onderzoek had 4 , 5 meer dan 99% van de mensen die stierven aan COVID-19-gerelateerde complicaties onderliggende medische aandoeningen. Van die dodelijke slachtoffers had 76,1% hoge bloeddruk, 35,5% had diabetes en 33% had een hartaandoening.

Een andere studie 6 onthulde dat onder 18- tot 49-jarigen die in het ziekenhuis werden opgenomen vanwege COVID-19, obesitas de meest voorkomende onderliggende aandoening was, net voor hypertensie. Bewerkte voedingsmiddelen, junkfood en frisdranken zijn belangrijke boosdoeners bij de ontwikkeling van deze chronische ziekten en spelen daarom een ​​sleutelrol bij ziekenhuisopnames en sterfgevallen in COVID-19.

De in Londen gevestigde cardioloog Dr.Aseem Malhotra was een van de degenen die waarschuwden dat slechte voeding het risico op overlijden aan COVID-19 kan vergroten. Hij vertelde de BBC dat ultraverwerkt voedsel meer dan de helft uitmaakt van de calorieën die door de Britten worden geconsumeerd, en als u lijdt aan obesitas , diabetes type 2 en hoge bloeddruk – die allemaal verband houden met slechte voeding – uw sterfterisico door COVID-19 vertienvoudigd. 7

Malhotra merkte ook op 8 dat het eten van voedzaam voedsel voor zelfs maar één maand u zou kunnen helpen om af te vallen, diabetes type 2 in remissie te brengen en uw gezondheid aanzienlijk te verbeteren, waardoor uw overlevingskans zou toenemen als u COVID-19 zou krijgen.

Dr.Robert Lustig, emeritus hoogleraar kindergeneeskunde bij de afdeling endocrinologie aan de Universiteit van Californië, San Francisco, heeft zich ook uitgesproken over het verband tussen voeding en COVID-19-risico’s en verklaarde: 9

“Ik heb gehoord dat COVID-19 naar een beest verwijst, omdat het geen onderscheid maakt. In feite maakt het niet uit wie het infecteert. Maar het maakt wel onderscheid tussen wie het doodt.

Behalve ouderen, zijn het degenen die zwart zijn, zwaarlijvig zijn en / of reeds bestaande aandoeningen hebben. Wat onderscheidde deze drie demografische gegevens? Ultrabewerkt voedsel. Omdat ultrabewerkt voedsel je voorbereidt op ontstekingen, waar COVID-19 graag gebruik van maakt … Tijd om je menu opnieuw te bekijken. “

Zelfs lichte obesitas verhoogt het risico op COVID-19-complicaties

Belangrijk is dat zelfs lichte obesitas aanzienlijke gevolgen kan hebben voor COVID-19. Volgens Italiaanse onderzoekers die 10 gegevens van 482 COVID-19-patiënten analyseerden , “is obesitas een sterke, onafhankelijke risicofactor voor respiratoir falen, opname op de IC en overlijden bij COVID-19-patiënten”, en is de mate van risico afhankelijk van uw niveau van obesitas. In een persbericht verklaarde hoofdauteur Dr. Matteo Rottoli: 11

“Beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg moeten zich ervan bewust zijn dat mensen met elke graad van zwaarlijvigheid, niet alleen de ernstig zwaarlijvige, een risico lopen. Extra voorzichtigheid is geboden bij in het ziekenhuis opgenomen COVID-19-patiënten met zwaarlijvigheid, aangezien zij waarschijnlijk een snelle in de richting van respiratoir falen, en om opname op de intensive care te vereisen. “

In het bijzonder hadden patiënten met milde obesitas een 2,5 keer groter risico op ademhalingsfalen en een vijf keer groter risico om op een IC te worden opgenomen in vergelijking met niet-obese patiënten. Degenen met een BMI van 35 en hoger hadden ook 12 keer meer kans om te overlijden aan COVID-19. 12

Brits rapport koppelt obesitas aan ernst en dood van COVID-19

Ook een juli 2020 rapport 13 van Volksgezondheid Engeland beschreef de resultaten van twee systematische reviews, 14 een van waaruit bleek dat overgewicht verslechterd COVID-19 ernst, en de andere dat zwaarlijvige patiënten werden meer kans om te sterven aan de ziekte in vergelijking met nonobese patiënten. Ook hier nam het risico op ziekenhuisopname, intensive care-behandeling en overlijden geleidelijk toe samen met de BMI. In vergelijking met patiënten met een gezond gewicht waren patiënten met een BMI van meer dan 25 kg / m2:

  • 2,03 keer meer kans op een ernstige ziekte
  • 6,98 keer meer kans op ademhalingsondersteuning
  • 3,68 keer meer kans om te overlijden
Lees ook:  Chaos in Spanje: patiënten op de grond in ziekenhuizen, 2.200 doden

Nog een andere studie 15 , 16 gepubliceerd op 2 mei 2020 op de preprint-server medRxiv ontdekte dat obesitas uw risico om in het ziekenhuis te worden opgenomen voor COVID-19 verdubbelt. Volgens de auteurs: 17

“Deze bevindingen suggereren dat aanpassing van levensstijl kan helpen om het risico op COVID-19 te verminderen en een nuttige aanvulling kan zijn op andere interventies, zoals sociale afstand nemen en afschermen van hoog risico.”

Pandemie heeft de rol van junkfood in de gezondheid benadrukt

In een hoofdartikel 18 dat in de BMJ werd gepubliceerd, noemden drie onderzoekers de rol van de voedingsindustrie bij het opdrijven van obesitas en uiteindelijk tot meer COVID-19-sterfgevallen. Volgens de auteurs: “Het is nu duidelijk dat de voedingsindustrie niet alleen verantwoordelijk is voor de obesitaspandemie, maar ook voor de ernst van de COVID-19-ziekte en de verwoestende gevolgen ervan.”

Ze riepen niet alleen de voedingsindustrie op om onmiddellijk te stoppen met het promoten van ongezond eten en drinken, maar riepen ook regeringen op om herformulering van junkfood af te dwingen om de gezondheid beter te ondersteunen.

Zoals opgemerkt door Bill Maher in de video hierboven, heeft obesitas ons altijd gedood, zij het langzaam. “Gemengd met COVID, het doodt je snel”, zegt hij. Tot dusver lijkt Mexico het enige land te zijn dat de zaak serieus genoeg heeft genomen om daadwerkelijk een algeheel verbod op junkfood voor kinderen en tieners in te voeren.

Andere opmerkelijke uitzonderingen zijn onder meer de stad Huntington, New York, waar stadsambtenaren er bij inwoners op aandringen “op dieet te gaan, want [met] COVID-19 heb je twee keer zoveel kans op een slechte afloop als je zwaarlijvig bent.”

Het VK richt zich ook op obesitas als onderdeel van de coronaviruspreventiestrategie van het land door junkfood-advertenties te beperken. 19 23 juli 2020, premier Boris Johnson aangekondigd dat hij van plan is om tv-junk food reclame te verbieden voordat 21:00 en beperken in-store promoties. Online advertenties voor ongezonde voeding kunnen ook worden verboden. 20

Onderzoekt stressvoeding in de strijd tegen COVID-19

Twee aanvullende onderzoeken zijn het vermelden waard. De eerste, gepubliceerd in het mei 2020 nummer van Pakistan Journal of Medical Sciences, 21 wijst erop dat “Optimale voeding en opname van voedingsstoffen via de voeding invloed hebben op het immuunsysteem, daarom is de enige duurzame manier om te overleven in de huidige context het versterken van het immuunsysteem”. en dat “een goed dieet ervoor kan zorgen dat het lichaam in een goede staat verkeert om het virus te verslaan.”

Om uw kansen om COVID-19 te overleven te optimaliseren en de symptomen ervan te minimaliseren, bieden de auteurs zowel voedingsrichtlijnen als goede voedingspraktijken om het risico op voedselverontreinigingen te minimaliseren. In de voedingsrichtlijnen zijn aanbevelingen opgenomen om:

  • Eet dagelijks vier porties fruit zoals guave, appel, banaan, aardbei, meloen meloen, grapefruit, ananas, papaja, sinaasappel, Longman fruit, zwarte bes en pummelo
  • Eet dagelijks vijf porties verse groenten en vermijd ze te gaar te worden om verlies van voedingsstoffen te voorkomen
  • Voeg noten en kokos toe aan uw dieet
  • Inclusief dierlijk voedsel zoals rood vlees, gevogelte, vis, eieren en melk
  • Vermijd frisdrank en andere gezoete dranken en drink in plaats daarvan zuiver water

Helaas bevatten de richtlijnen de aanbeveling om gezonde verzadigde vetten zoals boter, kokosolie, kaas, ghee en room te vermijden en alleen onverzadigde vetten te gebruiken. Hoewel sommige bronnen van onverzadigd vet perfect gezond zijn, zoals avocado’s, vis en noten, moeten andere echt worden vermeden.

Industrieel bewerkte zaadoliën zijn vetten die ijverig moeten worden vermeden en dit omvat oliën zoals sojaolie , koolzaadolie en maïsolie . De tweede studie, gepubliceerd in het nummer van Brain, Behavior and Immunity van juli 2020, merkt op dat: 22

“De hoge mate van consumptie van diëten met veel verzadigde vetten, suikers en geraffineerde koolhydraten (gezamenlijk Westers dieet, WD genoemd) wereldwijd, draagt ​​bij aan de prevalentie van obesitas en diabetes type 2, en zou deze populaties een verhoogd risico op ernstige COVID-19 pathologie en mortaliteit.

WD-consumptie activeert het aangeboren immuunsysteem en schaadt de adaptieve immuniteit, wat leidt tot chronische ontstekingen en een verminderde afweer van de gastheer tegen virussen.

Bovendien kan perifere ontsteking veroorzaakt door COVID-19 langetermijngevolgen hebben bij degenen die herstellen, wat leidt tot chronische medische aandoeningen zoals dementie en neurodegeneratieve ziekten, waarschijnlijk door neuro-inflammatoire mechanismen die kunnen worden verergerd door een ongezond voedingspatroon.

Daarom moet nu meer dan ooit een ruimere toegang tot gezond voedsel een topprioriteit zijn en moeten mensen rekening houden met gezonde eetgewoonten om de gevoeligheid voor en complicaties op de lange termijn van COVID-19 te verminderen. “

Mijn voedingsaanbevelingen

Het duurde echt niet lang voordat duidelijk werd dat de COVID-19-pandemie een illustratie was van een veel wijdverbreide pandemie, namelijk die van insulineresistentie .

Lees ook:  Het is tijd dat we obesitas als een besmettelijke ziekte categoriseren

Alle comorbiditeiten die uw COVID-19-risico’s dramatisch verhogen (inclusief uw risico op symptomatische COVID-19-ziekte, ziekenhuisopname en complicaties met de dood tot gevolg) zijn geworteld in insulineresistentie. Verwijder de insulineresistentie, samen met vitamine D-tekort, en heel weinig mensen – behalve zeer oude en kwetsbare personen – lopen een significant risico op SARS-CoV-2-infectie.

Het is dus echt de hoogste tijd om te kijken hoe we onze gezondheid in het algemeen kunnen verbeteren en insulineresistentie in het bijzonder kunnen vermijden. Een gezonde bevolking zal gewoon niet zo kwetsbaar zijn voor infectieziekten als COVID-19.

Afgezien van de algemene voedingsaanbevelingen die hierboven zijn opgesomd (met uitzondering van de aanbeveling om verzadigde vetten te vervangen door soja-, canola- en maïsolie), raad ik aan:

Een cyclisch ketogeen dieet volgen , waarbij koolhydraten radicaal worden beperkt (vervangen door gezonde vetten en matige hoeveelheden eiwitten) totdat je dicht bij of op je ideale gewicht bent.

Dit omvat het vermijden van alle ultrabewerkte voedingsmiddelen en ook het beperken van toegevoegde suikers tot maximaal 25 gram per dag (15 gram per dag als u insulineresistent of diabetisch bent). Hierdoor kan uw lichaam vet gaan verbranden in plaats van koolhydraten als primaire brandstof en zal de gevoeligheid van uw insulinereceptoren toenemen.

Als u eenmaal uw ideale lichaamsgewicht heeft teruggekregen, kunt u de koolhydraten een paar keer per week terugfietsen. Een van de beste boeken die over dit onderwerp zijn geschreven, is mijn klassieker ” Fat for Fuel “.

Beperk uw eetvenster tot zes tot acht uur per dag, en zorg ervoor dat u uw laatste maaltijd minstens drie uur voor het slapengaan eet. Dit staat bekend als tijdgebonden eten of intermitterend vasten en is een krachtige interventie om de insulineresistentie te verminderen en de metabolische flexibiliteit te herstellen.

Zorg er bovendien voor dat u elke week regelmatig aan lichaamsbeweging doet en de fysieke beweging tijdens uw wakkere uren vergroot, met als doel minder dan drie uur per dag te zitten. Ervoor zorgen dat u voldoende slaapt (meestal acht uur voor de meeste volwassenen) en voor uw emotionele gezondheid zorgen, zijn ook belangrijke factoren die uw gewicht, algemene gezondheid en immuunfunctie kunnen beïnvloeden.

Comments

comments