Moderna’s COVID-19-vaccin kan bijwerkingen veroorzaken bij mensen met gezichtsvullers, zegt de FDA: dit is wat u moet weten

Moderna’s COVID-19-vaccin kan bijwerkingen veroorzaken bij mensen met gezichtsvullers, zegt de FDA: dit is wat u moet weten

30 december 2020 0 Door Indignatie redactie

Drie deelnemers aan de klinische proef van het vaccin ondervonden zwelling van het gezicht of de lippen als gevolg van gezichtsvullers (botox).

Het Moderna COVID-19-vaccin, dat op 18 december in de VS toestemming kreeg voor gebruik in noodgevallen , kan enkele bijwerkingen veroorzaken bij mensen met gezichtsvullers, meldt de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA).

Tijdens de vergadering van het adviespanel – bekend als de Vaccines and Related Biological Products Advisory Committee (VRBPAC) – op 17 december meldde FDA-arts Rachel Zhang dat twee mensen zwelling in het gezicht ontwikkelden na vaccinatie tijdens de fase 3-studie van Moderna. Bij één persoon, een 46-jarige vrouw, werd ongeveer zes maanden voordat ze het vaccin kreeg, huidvullers geïnjecteerd. De andere, een 51-jarige vrouw, had twee weken voor de vaccinatie dezelfde procedure ondergaan.

Volgens STAT , die de bijeenkomst live blogde, ontwikkelde een derde persoon die deelnam aan het Moderna-onderzoek ongeveer twee dagen na vaccinatie lipangio-oedeem (zwelling). Zhang zei dat de persoon eerder huidvullerinjecties in de lippen had gekregen en een “soortgelijke reactie had gemeld na een eerder griepvaccin.”

In haar presentatiedocument voor de bijeenkomst nam de FDA de zwelling van het gezicht op in de categorie “Related Serious Adverse Event”. Maar hoe serieus is het eigenlijk?

“Dit is een zeer zeldzame bijwerking, en het is zeer goed te behandelen met antihistaminica en prednison (een soort steroïde)” , vertelt de board-gecertificeerde dermatoloog Debra Jaliman , MD, die een privépraktijk heeft in Manhattan, New York City, aan Health . In alle drie door de FDA gerapporteerde gevallen was de zwelling gelokaliseerd en loste deze zichzelf op, zonder tussenkomst of na een eenvoudige behandeling.

Purvi Parikh , MD, een allergoloog en immunoloog bij NYU Langone Health, die deel uitmaakt van het Allergy & Asthma Network , zegt dat we niet het exacte mechanisme kennen dat deze reactie veroorzaakt, maar artsen geloven dat het een ontstekingsreactie is. “Een filler is een vreemd lichaam en wanneer uw immuunsysteem wordt ingeschakeld vanwege het vaccin, is het logisch dat gebieden met vreemde lichamen die normaal niet in uw lichaam aanwezig zijn, ook een ontsteking zouden krijgen – dit komt omdat uw immuunsysteem is ontworpen om elke vreemde substantie tegen te gaan, ”zegt Dr. Parikh tegen Health .

Lees ook:  Antivaxxers denken dat dit hun moment is

En het is niet alleen het COVID-19-vaccin dat deze reactie kan veroorzaken. “Van virussen zoals verkoudheid, griep enz. Is bekend dat ze zwelling veroorzaken – nogmaals, dit komt doordat je immuunsysteem wordt geactiveerd”, legt Dr. Parikh uit. “En als u allergisch bent voor een medicijn, kan dit een vergelijkbare reactie in uw fillers veroorzaken.”

Het kan ook gebeuren met andere soorten vaccins. “Dit concept is gemeld voor en is niet uniek voor de COVID-19-vaccin,” dermatoloog en Mohs chirurg Tanya Nino, MD, melanoom program director bij Providence St. Joseph Hospital in Orange County, Californië, vertelt Health . Zhang zei dat het FDA-team een ​​literatuuronderzoek heeft uitgevoerd en eerdere rapporten heeft gevonden waarin mensen met huidvullerinjecties reageerden op vaccinaties met tijdelijke zwelling van het gezicht. Het lijkt echter niet te zijn gemeld met het Pfizer-vaccin, en het is niet duidelijk waarom, omdat de twee vaccins bijna identiek zijn. Beide zijn gemaakt met behulp van een nieuwere technologie genaamd messenger RNA (mRNA), en werken door een deel van het spike-eiwit te coderen dat wordt aangetroffen op het oppervlak van SARS-CoV-2, het virus dat COVID-19 veroorzaakt, volgens deCentra voor ziektebestrijding en -preventie (CDC).

“Het kan simpelweg verband houden met de patiëntenpopulatie die in de klinische onderzoeken is geselecteerd”, zegt Dr. Nino. “Op dit moment is het onduidelijk en kan er meer onderzoek nodig zijn om vast te stellen.”

Hoewel patiënten met dermale vuller zich bewust moeten zijn van de mogelijkheid van plaatselijke zwelling als reactie op het Moderna COVID-19-vaccin, is het belangrijk om te onthouden dat deze gevallen zeldzaam zijn en dat de effecten gemakkelijk te behandelen zijn. Alle patiënten moeten de voordelen van het krijgen van het vaccin en de gemelde risico’s overwegen, en met hun zorgverlener praten als ze specifieke zorgen hebben. “Dit zou niemand ervan moeten weerhouden om het vaccin te krijgen – of om gezichtsvuller te krijgen”, zegt Dr. Jaliman.

Als patiënten die gezichtsvullers hebben gehad enige zwelling opmerken op de plaats van hun vullerinjectie, moeten ze hun arts hiervan op de hoogte stellen, zegt dr. Nino. “Het is waarschijnlijk dat sommige individuen een genetische aanleg hebben om dit soort immuunreacties te vormen – het is niet gegarandeerd dat het voorkomt bij iedereen die fillers heeft gehad,” voegt ze eraan toe.

De informatie in dit verhaal is correct op het moment van de pers. Omdat de situatie rond COVID-19 echter blijft evolueren, is het mogelijk dat sommige gegevens zijn gewijzigd sinds de publicatie. Hoewel Health onze verhalen zo actueel mogelijk probeert te houden, moedigen we lezers ook aan om op de hoogte te blijven van nieuws en aanbevelingen voor hun eigen gemeenschap door de  CDC , de  WHO en hun lokale volksgezondheidsafdeling als bronnen te gebruiken.



Lees ook:  Op de derde plaats in de lijst met populaire nieuwe woorden in 2020, stond 'Viruswappie'.

Comments

comments