De CIA en de media: 50 feiten die de wereld moet weten

De CIA en de media: 50 feiten die de wereld moet weten

18 februari 2021 0 Door Indignatie redactie

Dit artikel van  professor James Tracy, voor het  eerst gepubliceerd in augustus 2015, is van bijzonder belang in verband met de “nepnieuws” -campagne tegen de alternatieve en onafhankelijke media.

In een bittere ironie wordt de verhulling door de media van de geheime steun van de CIA aan Al Qaeda en ISIS door de CIA geïnstrumenteerd, die ook toezicht houdt op de reguliere media.

“Een inlichtingendienst is het ideale voertuig voor een samenzwering. De leden kunnen op geheime bevelen in binnen- en buitenland rondreizen en er worden geen vragen gesteld. Elk stukje papier in de dossiers, het lidmaatschap, de besteding van fondsen, de contacten, zelfs vijandelijke contacten, zijn staatsgeheimen. “

—Allen Dulles, CIA-directeur 1953-1961 ( Duitse ondergrondse: The Anti-Nazi Resistance )

“We zullen weten dat ons desinformatieprogramma voltooid is als alles wat het Amerikaanse publiek gelooft onjuist is.”

—William Casey, CIA-directeur 1981-1987, ( februari 1981 personeelsvergadering van president Reagan )

Sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog is de Central Intelligence Agency een belangrijke kracht geweest in de Amerikaanse en buitenlandse nieuwsmedia, die aanzienlijke invloed heeft uitgeoefend op wat het publiek regelmatig ziet, hoort en leest.

Zowel CIA-publicisten als journalisten zullen beweren dat ze weinig of geen relaties hebben, maar de zelden erkende geschiedenis van hun intieme samenwerking wijst op een heel ander verhaal – inderdaad, een verhaal dat mediahistorici niet graag onderzoeken.

Als het journalistieke beroep serieus wordt uitgeoefend, omvat het het verzamelen van informatie over individuen, locaties, gebeurtenissen en kwesties. In theorie informeert dergelijke informatie mensen over hun wereld, waardoor de ‘democratie’ wordt versterkt.

Dit is precies de reden waarom nieuwsorganisaties en individuele journalisten door inlichtingendiensten als activa worden gebruikt en, zoals de ervaringen van de Duitse journalist Udo Ulfkotte ( vermelding 47  hieronder) suggereren, is deze praktijk vandaag de dag minstens zo wijdverbreid als op het hoogtepunt van de koude Oorlog.

Denk aan de dekmantel van  verkiezingsfraude in 2000 en 2004, de gebeurtenissen van 11 september 2001, de invasies in Afghanistan en Irak, de destabilisatie van Syrië en de oprichting van “ISIS”.

Dit zijn enkele van de belangrijkste gebeurtenissen in de recente wereldgeschiedenis, en toch zijn ze ook die waarvan een groot deel van het Amerikaanse publiek totaal geen kennis heeft.

In een tijdperk waarin informatie- en communicatietechnologieën alomtegenwoordig zijn, waardoor velen de illusie koesteren goed geïnformeerd te zijn, moet men zich afvragen waarom deze toestand aanhoudt.

Verder, waarom laten prominente Amerikaanse journalisten routinematig andere diepgaande gebeurtenissen na die de tragische geschiedenis van Amerika in de afgelopen halve eeuw hebben bepaald, zoals de politieke moorden in de jaren zestig of de centrale rol die de CIA speelt in de internationale drugshandel?

Populaire en academische commentatoren hebben verschillende redenen aangedragen voor het bijna universele falen van de reguliere journalistiek op deze gebieden, waaronder de sociologie van de redactiekamer, advertentiedruk, monopoliebezit, de grote afhankelijkheid van nieuwsorganisaties van ‘officiële’ bronnen en de eenvoudige zoektocht van journalisten naar loopbaanontwikkeling.

Er is ook ongetwijfeld de invloed van professionele PR-manoeuvres.

Toch suggereert zo’n brede samenzwering van stilte een andere vorm van misleiding die veel te weinig wordt onderzocht – met name de voortdurende betrokkenheid van de CIA en soortgelijke inlichtingendiensten bij de nieuwsmedia om gedachten en meningen vorm te geven op manieren die door het leken nauwelijks worden voorgesteld.

De volgende historische en hedendaagse feiten – zeker niet uitputtend – geven een glimp van hoe de macht die dergelijke entiteiten bezitten om het populaire geheugen te beïnvloeden, zo niet te bepalen, en welke respectabele instellingen het historische verslag achten.

cia

Abonneer u nu op onze gratis elektronische nieuwsbrief INDIGNATIE-nieuws klik hier om te registreren



  • Operatie MOCKINGBIRD van de CIA   is een lang erkende sluitsteen onder onderzoekers die wijst op de duidelijke interesse van het Agentschap in en relatie met belangrijke Amerikaanse nieuwsmedia. MOCKINGBIRD groeide uit de voorloper van de CIA, het Office for Strategic Services (OSS, 1942-47), dat tijdens de Tweede Wereldoorlog een netwerk van journalisten en deskundigen op het gebied van psychologische oorlogsvoering had opgezet die voornamelijk in het Europese theater opereerden.

  • Veel van de relaties die onder auspiciën van OSS werden gesmeed, werden overgedragen naar het naoorlogse tijdperk via een door het ministerie van Buitenlandse Zaken geleide organisatie genaamd het  Office of Policy Coordination (OPC) onder toezicht van OSS-medewerker  Frank Wisner .

  • De OPC “werd de snelst groeiende eenheid binnen de opkomende CIA”, merkt historicus Lisa Pease op, “en het aantal personeelsleden steeg van 302 in 1949 tot 2.812 in 1952, samen met 3.142 buitenlandse contractmedewerkers. In dezelfde periode is het budget gestegen van $ 4,7 miljoen naar $ 82 miljoen. ” Lisa Pease, ‘The Media and the Assassination’, in James DiEugenio en Lisa Pease,  The Assassinations: Probe Magazine on JFK, MLK, RFK and Malcolm X , Port Townsend, WA, 2003,  p. 300 .

  • Net als veel andere CIA-officieren, werd de uiteindelijke directeur / directeur van de Central Intelligence (DCI)  van de CIA,  Richard Helms, door zijn eigen supervisor bij het Berlijnse bureau van United Press International uit het perskorps gerekruteerd om deel te nemen aan het jonge “zwarte propaganda” -programma van de OSS. “‘Je bent een natuurtalent”, merkte Helms’ baas op. Richard Helms,  A Look Over My Shoulder: A Life in the Central Intelligence Agency , New York: Random House, 2003, pp.30-31.

  • Wisner tikte Marshall Plan-fondsen aan om de vroege exploits van zijn divisie te betalen, geld dat zijn filiaal ‘snoep’ noemde. “We konden het niet allemaal uitgeven”, herinnert CIA-agent Gilbert Greenway zich. ‘Ik herinner me een keer een ontmoeting met Wisner en de controleur. Mijn God, zei ik, hoe kunnen we dat uitgeven? Er waren geen grenzen, en niemand hoefde er rekenschap van te geven. Het was geweldig.” Frances Stonor Saunders,  The Cultural Cold War: The CIA and the World of Arts and Letters , New York: The New Press, 2000, p. 105.

  • Toen de OPC in 1948 werd samengevoegd met het Office of Special Operations om de CIA op te richten, werden de media-activa van OPC eveneens geabsorbeerd.

  • Wisner hield de topgeheime  “Propaganda Assets Inventory” bij,  beter bekend als ” Wisner’s Wurlitzer ” – een virtuele rolodex van meer dan 800 nieuws- en informatie-entiteiten die bereid waren om het door Wisner gekozen nummer te spelen. “Het netwerk omvatte journalisten, columnisten, uitgevers van boeken, redacteuren, complete organisaties zoals Radio Free Europe en stringers van meerdere nieuwsorganisaties.” Pease, ‘The Media and the Assassination’,  p. 300 .

  • Een paar jaar nadat Wisners operatie op gang was gekomen, ‘bezat’ hij volgens een CIA-analist gerespecteerde leden van de  New York Times ,  Newsweek , CBS en andere communicatiemiddelen, plus stringers, in totaal vier- tot zeshonderd. Elke operatie was een afzonderlijke ‘operatie’, merkt onderzoeksjournalist Deborah Davis op, ‘waarvoor een codenaam, een veldopzichter en een veldkantoor nodig waren, tegen jaarlijkse kosten van tienduizenden of honderdduizenden dollars – er is nooit een nauwkeurige boekhouding. ” Deborah Davis,  Katharine the Great: Katharine Graham and the Washington Post , Second Edition, Bethesda MD: National Press Inc, 1987,  p. 139 .

  • Psychologische operaties  in de vorm van journalistiek werden als noodzakelijk beschouwd om de mening van de massa te beïnvloeden en te sturen, evenals elite-perspectieven . “[D] de president van de Verenigde Staten, de staatssecretaris, congresleden en zelfs de directeur van de CIA zelf zullen een rapport van Cy Sulzberger, Arnaud de Borchgrave of Stewart Alsop lezen, geloven en onder de indruk zijn van ‘Ik neem niet eens de moeite om een ​​CIA-rapport over hetzelfde onderwerp te lezen,’ merkte CIA-agent Miles Copeland op. Geciteerd in Pease, ‘The Media and the Assassination’,  p. 301 .

  • Darrell Garwood wijst erop dat het Agentschap halverwege de jaren vijftig de kritiek op geheime activiteiten probeerde te beperken en het toezicht van het congres of mogelijke gerechtelijke inmenging door ‘infiltreren’ in de bosjes van de academische wereld, het missionaire korps, de redacties omzeilde. van invloedrijke uitgevers van tijdschriften en boeken, en andere wijken waar de publieke opinie effectief kan worden beïnvloed. ” Darrell Garwood,  Under Cover: Thirty-Five Years of CIA Deception , New York: Grove Press, 1985, p. 250.

  • De CIA komt regelmatig tussenbeide bij redactionele besluitvorming. Toen het Agentschap bijvoorbeeld in 1954 overging tot het omverwerpen van het Arbenz-regime in Guatemala, riepen Allen en John Foster Dulles, respectievelijk de staatssecretaris van president Eisenhower en CIA-directeur, de  New York Times-  uitgever Arthur Hays Sulzberger op om verslaggever Sydney Gruson opnieuw toe te wijzen. van Guatemala naar Mexico-Stad. Sulzberger plaatste Gruson dus in Mexico-Stad met de grondgedachte dat sommige repercussies van de revolutie in Mexico voelbaar zouden zijn. Pease, ‘The Media and the Assassination’,  p. 302 .

  • Sinds het begin van de jaren vijftig heeft de CIA ‘in het geheim talrijke buitenlandse persdiensten, tijdschriften en kranten gefinancierd – zowel in het Engels als in een vreemde taal – die een uitstekende dekking boden voor CIA-agenten’, meldde Carl Bernstein in 1977. ‘Een van die publicaties was de Rome Daily American, waarvan veertig procent tot de jaren zeventig in handen was van de CIA. ” Carl Bernstein, ” The CIA and the Media ,”  Rolling Stone , 20 oktober 1977.

  • De CIA oefende informele contacten met leidinggevenden in de nieuwsmedia, in tegenstelling tot haar relaties met betaalde verslaggevers en stringers, “die veel meer onderhevig waren aan leiding van het Agentschap”, aldus Bernstein. ‘Een paar leidinggevenden – Arthur Hays Sulzberger van de  New York Times onder hen – ondertekende geheimhoudingsovereenkomsten. Maar dergelijke formele afspraken waren zeldzaam: de relaties tussen functionarissen van het Agentschap en mediabestuurders waren meestal sociaal – ‘De P- en Q-straatas in Georgetown’, zei een bron. ‘Je vertelt William Paley niet dat hij een stuk papier moet ondertekenen waarin staat dat hij niet zal finken.’ ‘Directeur van CBS William Paley’s persoonlijke’ vriendschap met CIA-directeur Dulles staat nu bekend als een van de meest invloedrijke en belangrijke in de communicatie-industrie ”, legt auteur Debora Davis uit. “Hij verschafte dekking aan CIA-agenten, leverde nieuwsfilms, stond de debriefing van verslaggevers toe en zette in veel opzichten de norm voor de samenwerking tussen de CIA en grote omroepen, die duurde tot halverwege de jaren zeventig.” Deborah Davis,  Katharine de Grote: Katharine Graham en de Washington Post, Second Edition, Bethesda MD: National Press Inc, 1987,  pp. 187-88 .

  • “De relatie van het Agentschap met de  Times  was verreweg de meest waardevolle onder de kranten, aldus CIA-functionarissen”, benadrukt Bernstein in zijn belangrijkste artikel uit 1977. “Van 1950 tot 1966 kregen ongeveer tien CIA-medewerkers  Times-  dekking volgens regelingen die waren goedgekeurd door de overleden uitgever van de krant, Arthur Hays Sulzberger. De dekkingsarrangementen maakten deel uit van een algemene  Times beleid – opgesteld door Sulzberger – om de CIA waar mogelijk bij te staan. ” Bovendien was Sulzberger een goede vriend van CIA-directeur Allen Dulles. “’Op dat niveau van contact waren het de machtigen die met de machtigen praatten’, zei een hooggeplaatste CIA-functionaris die bij sommige discussies aanwezig was. ‘Er was in principe een afspraak dat we elkaar inderdaad zouden helpen. De kwestie van dekking kwam bij verschillende gelegenheden aan de orde. Afgesproken werd dat de feitelijke afspraken zouden worden afgehandeld door ondergeschikten…. De machtigen wilden de details niet weten; ze wilden een plausibele ontkenning. ” Bernstein, ‘ The CIA and the Media .’

  • Paley van CBS werkte wederzijds samen met de CIA, waardoor het Agentschap netwerkbronnen en personeel kon gebruiken. “Het was een vorm van hulp waarvan nu algemeen bekend is dat een aantal rijke personen de CIA hebben verleend via hun privébelangen”, schreef de ervaren journalist Daniel Schorr in 1977. “Het suggereerde mij echter dat een vertrouwensrelatie en er was vertrouwen tussen hem en het bureau. ” Schorr wijst op “aanwijzingen die erop duiden dat CBS was geïnfiltreerd.” Bijvoorbeeld: ‘Een nieuwsredacteur herinnerde zich de CIA-officier die’ s morgens vroeg naar de radiocontrolekamer in New York kwam, en luisterde, met toestemming van onbekende personen, naar CBS-correspondenten over de hele wereld die hun ‘spots’ opnamen voor de ‘World News Roundup’ en het bespreken van gebeurtenissen met de dienstdoende redacteur. Sam Jaffe beweerde dat toen hij in 1955 solliciteerde naar een baan bij CBS, een CIA-officier hem vertelde dat hij zou worden aangenomen – wat hij vervolgens ook was. Hij kreeg te horen dat hij naar Moskou zou worden gestuurd – wat hij later was; hij werd in 1960 aangesteld om de proef van U-2-piloot Francis Gary Powers te dekken. [Richard] Salant vertelde me, ”vervolgt Schorr,“ dat toen hij in 1961 voor het eerst president werd van CBS News, een CIA-ambtenaar belde met de mededeling dat hij de ‘langdurige relatie die Paley en [CBS-president Frank] Stanton kennen, wilde voortzetten, maar Salant kreeg van Stanton te horen dat er geen verplichting was waarvan hij op de hoogte was ‘”(276). Schorr, Daniel. hij werd in 1960 aangesteld om de proef van U-2-piloot Francis Gary Powers te dekken. [Richard] Salant vertelde me, ”vervolgt Schorr,“ dat toen hij in 1961 voor het eerst president werd van CBS News, een CIA-ambtenaar belde met de mededeling dat hij de ‘langdurige relatie die Paley en [CBS-president Frank] Stanton kennen, wilde voortzetten, maar Salant kreeg van Stanton te horen dat er geen verplichting was waarvan hij op de hoogte was ‘”(276). Schorr, Daniel. hij werd in 1960 aangesteld om de proef van U-2-piloot Francis Gary Powers te dekken. [Richard] Salant vertelde me, ”vervolgt Schorr,“ dat toen hij in 1961 voor het eerst president werd van CBS News, een CIA-ambtenaar belde met de mededeling dat hij de ‘langdurige relatie die Paley en [CBS-president Frank] Stanton kennen, wilde voortzetten, maar Salant kreeg van Stanton te horen dat er geen verplichting was waarvan hij op de hoogte was ‘”(276). Schorr, Daniel. Clearing the Air , Boston: Houghton Mifflin, 1977, blz.276, 277.

  • De  uitgever van National Enquirer, Gene Pope Jr., werkte in het begin van de jaren vijftig kort op het Italiaanse bureau van de CIA en onderhield daarna nauwe banden met de Agency. Paus heeft afgezien van het publiceren van tientallen verhalen met “details over ontvoeringen en moorden van de CIA, genoeg spullen voor een jaar aan krantenkoppen” om “bonnen te verzamelen, schuldbekentenissen”, schrijft de zoon van paus. ‘Hij dacht dat hij nooit zou weten wanneer hij ze nodig zou hebben, en die schuldbekentenissen zouden van pas komen als hij bij een oplage van 20 miljoen zou komen. Als dat gebeurde, had hij de stem om bijna zijn eigen tak van de regering te zijn en had hij de omslag nodig. ” Paul David Pope,  The Deeds of My Fathers: How My Grandfather and Father Built New York and Create the Tabloid World of Today , New York: Phillip Turner / Rowman & Littlefield, 2010, pp.309, 310.

  • Een explosief verhaal Pope’s  National Enquirer‘s eind jaren zeventig van de vorige eeuw van publicatie af, gericht op fragmenten uit een lang gezocht dagboek van de minnaar van president Kennedy, Mary Pinchot Meyer, die op 12 oktober 1964 werd vermoord. “De verslaggevers die het verhaal schreven, waren zelfs in staat om James Jesus Angleton, het hoofd van de contraspionagedienst van de CIA, ter plaatse. ” Een ander potentieel verhaal was gebaseerd op ‘documenten die aantonen dat [Howard] Hughes en de CIA al jaren met elkaar verbonden waren en dat de CIA Hughes geld gaf om in het geheim, met campagnedonaties, 27 congresleden en senatoren die in kritische subcomités zaten naar het bureau. Er zijn ook drieënvijftig internationale bedrijven die als CIA-fronten worden genoemd en ingekocht … en zelfs een lijst van verslaggevers van reguliere mediaorganisaties die met het bureau speelden. ” Paus, The Deeds of My Fathers , p. 309.

  • Angleton, die 25 jaar lang toezicht hield op de contraspionagedienst van de Agency, “leidde een volledig onafhankelijke groep journalisten-agenten die gevoelige en vaak gevaarlijke opdrachten uitvoerden; er is weinig bekend over deze groep om de simpele reden dat Angleton opzettelijk alleen de meest vage bestanden heeft bewaard. ” Bernstein, ” The CIA and the Media .”

  • De CIA voerde in de jaren vijftig een “formeel trainingsprogramma” uit met als enig doel haar agenten te instrueren om als journalist te functioneren.  “Inlichtingenofficieren werd ‘geleerd geluiden te maken als verslaggevers’, legde een hoge CIA-functionaris uit, en werden vervolgens met hulp van het management bij grote nieuwsorganisaties geplaatst. ‘Dit waren de jongens die door de gelederen gingen en te horen kregen:’ Je wordt journalist ‘, zei de CIA-functionaris.’ ‘De voorkeur van het Agentschap ging echter uit naar journalisten die al in de branche waren gevestigd. Bernstein, ” The CIA and the Media .”

  • Het is bekend dat krantencolumnisten en omroepjournalisten met bekende namen nauwe banden met het Agentschap onderhouden . “Er zijn misschien wel een dozijn bekende columnisten en omroepcommentatoren wier relaties met de CIA veel verder gaan dan normaal onderhouden tussen verslaggevers en hun bronnen”, stelt Bernstein. “Ze worden bij het Agentschap aangeduid als ‘bekende activa’ en er kan op worden gerekend dat ze verschillende undercovertaken uitvoeren; ze worden geacht ontvankelijk te zijn voor het standpunt van het Agentschap over verschillende onderwerpen. ” Bernstein, ” The CIA and the Media .”

  • Frank Wisner, Allen Dulles en  Washington Post-  uitgever Phillip Graham waren naaste medewerkers, en de  Post  ontwikkelde zich tot een van de meest invloedrijke nieuwsorganen in de Verenigde Staten vanwege de banden met de CIA. Het  bericht  managers’ ‘individuele relaties met intelligentie in feite de reden dat het postbedrijf had net zo snel gegroeid als het deed na de oorlog, is’ Davis (172) merkt. “[D] erfgenaamgeheimen waren haar bedrijfsgeheimen, te beginnen met MOCKINGBIRD. Phillip Graham’s toewijding aan inlichtingen had zijn vrienden Frank Wisner de interesse gewekt om te helpen om van de  Washington Post  het dominante nieuwsvoertuig in Washington te maken, wat ze hadden gedaan door te assisteren bij de twee meest cruciale overnames, de  Times-Herald. en WTOP radio- en televisiestations. ” Davis,  Katharine de Grote: Katharine Graham en de Washington Post ,  pp. 184-85 .

  • In de nasleep van de Eerste Wereldoorlog stelde de regering-Woodrow Wilson journalist en auteur Walter Lippmann verantwoordelijk voor het rekruteren van agenten voor de Inquiry, een eerste in zijn soort ultrageheime civiele inlichtingenorganisatie wiens rol erin bestond informatie te verzamelen om Wilson voor te bereiden op de vredesonderhandelingen en het identificeren van buitenlandse natuurlijke hulpbronnen voor speculanten en oliemaatschappijen op Wall Street. De activiteiten van deze organisatie dienden als een prototype voor de functie die uiteindelijk door de CIA werd vervuld, namelijk “plannen, verzamelen, verwerken en bewerken van de ruwe gegevens”, merkt historicus Servando Gonzalez op. “Dit komt ongeveer overeen met de inlichtingencyclus van de CIA: planning en regie, verzameling, verwerking, productie en analyse en verspreiding.” De meeste leden van het onderzoek zouden later lid worden van de Council on Foreign Relations. De bekendste columnist van Washington Post . Servando Gonzalez,  Psychological Warfare and the New World Order: The Secret War Against the American People , Oakland, CA: Spooks Books, 2010, p. 50.

  • De twee meest prominente Amerikaanse nieuwsweekbladen,  Time  en  Newsweek , onderhielden nauwe banden met de CIA . “Bureaudossiers bevatten schriftelijke overeenkomsten met voormalige buitenlandse correspondenten en stringers voor beide weekbladen”, aldus Carl Bernstein. “Allen Dulles kwam vaak tussenbeide bij zijn goede vriend, wijlen Henry Luce, oprichter van  Time  en  LIFE  magazines, die bepaalde leden van zijn personeel grif toestond voor het Agentschap te werken en ermee instemde om banen en referenties te verstrekken aan andere CIA-agenten die geen journalistieke ervaring hadden. . ” Bernstein, ” The CIA and the Media .”

  • In zijn autobiografie citeert voormalig CIA-officier E. Howard Hunt uitvoerig het artikel van Bernstein over “De CIA en de media”. “Ik weet niets dat dit rapport tegenspreekt”, verklaart Hunt, wat suggereert dat de onderzoeksjournalist van Watergate niet ver genoeg ging. “Bernstein identificeerde verder enkele van de beste media-executives van het land als waardevolle bezittingen voor het bureau … Maar de lijst van organisaties die met het bureau samenwerkten, was een echte ‘Who’s Who’ van de media-industrie, waaronder ABC, NBC, de Associated Press, UPI, Reuters, Hearst Newspapers, Scripps-Howard,  Newsweek  magazine en anderen. ” E. Howard Hunt,  American Spy: My Secret History in the CIA, Watergate, and Beyond , Hoboken NJ: John Wiley & Sons, 2007, p. 150.

  • Toen de eerste grote uiteenzetting van de CIA in 1964 naar voren kwam met de publicatie van  The Invisible Government  door journalisten David Wise en Thomas B. Ross, overwoog de CIA de hele druk te kopen om het boek voor het publiek te houden, maar uiteindelijk werd het ertegen veroordeeld. . “In een mate die pas begint te worden waargenomen, geeft deze schaduwregering vorm aan het leven van 190 miljoen Amerikanen”, schrijven de auteurs Wise en Ross in de inleiding van het boek. “Belangrijke beslissingen over vrede en oorlog vinden plaats buiten de publieke opinie. Een geïnformeerde burger zou kunnen gaan vermoeden dat het buitenlands beleid van de Verenigde Staten vaak publiekelijk in de ene richting werkt en in het geheim via de onzichtbare regering in precies de tegenovergestelde richting. ” Lisa Pease, ” When the CIA’s Empire Struck Back ,” Consortiumnews.com , 6 februari 2014.

  • De infiltratie van het bureau in de nieuwsmedia  vormde de publieke perceptie van diepe gebeurtenissen en ondersteunde de officiële verklaringen van dergelijke gebeurtenissen. Het rapport van de Warren Commission over de moord op president John F. Kennedy werd bijvoorbeeld bijna unaniem goedgekeurd door de Amerikaanse media. “Ik heb nog nooit een officieel rapport gezien dat met zo’n universele lof werd begroet als dat waarin de bevindingen van de Warren Commission werden ontvangen toen ze op 24 september 1964 openbaar werden gemaakt”,  herinnert onderzoeksverslaggever Fred Cook zich.​ “Alle grote televisienetwerken hebben speciale programma’s en analyses aan het rapport gewijd; de volgende dag verschenen de kranten lange kolommen met de bevindingen, vergezeld van speciale nieuwsanalyses en editorials. Het vonnis was unaniem. Het rapport beantwoordde alle vragen, liet geen twijfel bestaan. Lee Harvey Oswald had, alleen en zonder hulp, de president van de Verenigde Staten vermoord. ” Fred J. Cook,  Maverick: Fifty Years of Investigative Reporting , GP Putnam’s Sons, 1984, p. 276.

  • Eind 1966  begon de  New York Times een onderzoek naar de talrijke vragen rond de moord op president Kennedy, die niet naar tevredenheid werden afgehandeld door de Warren Commission. “Het is nooit voltooid”, merkt auteur Jerry Policoff op, “en de New York  Times zou  nooit meer de bevindingen van de Warren Commission in twijfel trekken.” Toen het verhaal werd ontwikkeld, zei de hoofdverslaggever van het bureau van de  Times in Houston ‘dat hij en anderen met’ veel onbeantwoorde vragen ‘kwamen die de  Times nam niet de moeite om te achtervolgen. ‘Ik zou een goede voorsprong hebben en dan zou iemand me afbellen en me naar Californië sturen voor een ander verhaal of zoiets. We hebben hiervoor nooit echt iemand losgemaakt. We waren niet echt serieus. ” Jerry Policoff, ‘The Media and the Murder of John Kennedy’, in Peter Dale Scott, Paul L. Hoch en Russell Stetler, eds.,  The Assassinations: Dallas and Beyond , New York: Vintage , 1976, p. 265.

  • Toen de New Orleans-officier van justitie Jim Garrison een onderzoek begon naar de moord op JFK in 1966, gericht op de aanwezigheid van Lee Harvey Oswald in New Orleans in de maanden voorafgaand aan 22 november 1963, ‘werd hij met twee orkaanontploffingen geslagen. uit Washington en een uit New York ”, legt historicus James DiEugenio uit. De eerste was natuurlijk van de regering, met name de Central Intelligence Agency, de FBI en in mindere mate het Witte Huis. De explosie uit New York was afkomstig van de grote reguliere media, zoals Time-Life en NBC. Die twee communicatiegiganten waren behulpzaam bij het maken van Garrison tot een bliksemafleider voor spot en kritiek. Deze georkestreerde campagne … was erin geslaagd de aandacht af te leiden van wat Garrison ontdekte door controverse te zaaien over de DA zelf. ” DiEugenio, Voorwoord, Let Justice Be Done: New Light on the Jim Garrison Investigation , Reston VA: Jordan Publishing, 1999.

  • De CIA en andere Amerikaanse inlichtingendiensten gebruikten de nieuwsmedia om Garrisons onafhankelijk onderzoek van 1966-69 naar de moord op Kennedy te saboteren  . Garrison zat de enige wetshandhavingsinstantie voor die de macht had om zich serieus te verdiepen in de ingewikkelde details rond de moord op JFK. Een van de belangrijkste getuigen van Garrison, Gordon Novel, vluchtte uit New Orleans om te voorkomen dat hij zou getuigen voor de door Garrison verzamelde Grand Jury. Volgens DiEugenio, CIA-directeur Allen, “zouden Dulles en het Agentschap beginnen de voortvluchtige uit New Orleans in contact te brengen met meer dan een dozijn CIA-vriendelijke journalisten die – in een flagrante poging om Garrisons reputatie te vernietigen – door zouden gaan met het schrijven van de meest schandalige verhalen die je je maar kunt voorstellen over de officier van justitie. ” James DiEugenio,  Destiny Betrayed: JFK, Cuba, and The Garrison Case, Second Edition, New York: SkyHorse Publishing, 2012, p. 235.

  • CIA-officier Victor Marchetti vertelde aan auteur William Davy dat in 1967 tijdens het bijwonen van personeelsvergaderingen als assistent van de toenmalige CIA-directeur Richard Helms, “Helms grote bezorgdheid uitte over [voormalig OSS-officier, CIA-agent en hoofdverdachte in Jim Garrisons onderzoek Clay] Shaw’s hachelijke situatie, met de vraag aan zijn staf: ‘Geven we ze alle mogelijke hulp daar beneden?’ ”William Davy,  Let Justice Be Done: New Light on the Jim Garrison Investigation , Reston VA: Jordan Publishing, 1999.

  • De ongunstige dimensies van de term ‘samenzweringstheorie’ werden in het westerse lexicon geïntroduceerd door CIA ‘media-activa’, zoals blijkt uit het ontwerp van  document 1035-960 Concerning Criticism of the Warren Report , een communiqué van het Agency dat begin 1967 werd uitgegeven aan Agentschappen over de hele wereld in een tijd waarin Rush to Judgement van advocaat Mark Lane   bovenaan de bestsellerlijsten stond en het onderzoek van New Orleans DA Garrison naar de moord op Kennedy grip begon te krijgen.

  • Time  had nauwe banden met de CIA als gevolg van de vriendschap van de uitgever van het tijdschrift Henry Luce en Eisenhower CIA-chef Allen Dulles. Toen de voormalige journalist Richard Helms in 1966 tot DCI werd benoemd, ‘begon hij de pers te cultiveren’, wat journalisten ertoe aanzette conclusies te trekken die het Agentschap in een positief daglicht plaatsten. Zoals  Time  Washington-correspondent Hugh Sidney zich herinnert: “‘[met [John] McCone en [Richard] Helms, we hadden een opzet toen het tijdschrift iets deed over de CIA, we gingen naar hen toe en legden het voor hen … We zijn nooit misleid. ‘ Evenzo, toen  Newsweek  in het najaar van 1971 besloot om een ​​coverstory te schrijven over Richard Helms en ‘The New Espionage’, schreef het tijdschrift volgens een  Newsweek stafmedewerker, ging voor veel van de informatie rechtstreeks naar het bureau. En het artikel … weerspiegelde in het algemeen de lijn die Helms zo hard probeerde te verkopen: dat sinds de laatste jaren zestig … de focus van aandacht en prestige binnen de CIA ‘was verschoven van de Clandestiene Diensten naar de analyse van inlichtingen, en dat’ de overgrote meerderheid van de rekruten zijn bestemd voor ‘de inlichtingendienst’. Victor Marchetti en John D. Marks,  The CIA and the Cult of Intelligence , New York: Alfred A. Knopf, 1974,  p. 312 .

  • In 1970 schreef en publiceerde Jim Garrison het semi-autobiografische  A Heritage of Stone , een werk dat onderzoekt hoe de New Orleans DA ‘ontdekte dat de CIA binnen de grenzen van de Verenigde Staten opereerde en hoe het de CIA zes maanden kostte om te reageren op de vraag van de Warren-commissie of Oswald en [Jack] Ruby bij het Agentschap waren geweest ”, merkt Joan Mellen, biograaf van Garrison en professor humanities aan de Temple University, op. “Als reactie op  A Heritage of Stone heeft de CIA haar media-activa bijeengeraapt” en het boek werd gefilterd door recensenten die schreven voor de  New York Times , de  Los Angeles Times , de  Washington Post , de  Chicago Sun Times en  Life tijdschrift. “John Leonard’s  recensie in de  New York Times heeft een metamorfose ondergaan”, legt Mellen uit. “De oorspronkelijke laatste alinea daagde het Warren-rapport uit: ‘Er is iets stank aan deze hele zaak’, schreef Leonard. ‘Waarom werden Kennedy’s nekorganen niet onderzocht in Bethesda op tekenen van een frontale opname? Waarom werd zijn lichaam weggevoerd naar Washington vóór het wettelijk vereiste gerechtelijk onderzoek in Texas? Waarom?’ Deze paragraaf verdampt in latere edities van de  Times . Toen een derde van een column was verdwenen, eindigde de recensie: ‘Eerlijk gezegd geloof ik liever dat de Warren-commissie het slecht heeft gedaan, dan dat het oneerlijk is. Ik denk graag dat Garrison monsters bedenkt om incompetentie uit te leggen. ” Joan Mellen, A Farewell to Justice: Jim Garrison, JFK’s Assassination, and the Case That should Have Changed History , Washington DC: Potomac Books, 2005, pp.323, 324.

  • CIA-adjunct-directeur voor plannen Cord Meyer Jr. deed een beroep op Harper & Row-president emeritus Cass Canfield Sr. vanwege de aanstaande publicatie van Alfred McCoy’s  The Politics of Heroin in Southeast Asia  ( hypertext ,  pdf ), gebaseerd op het veldwerk van de auteur en Yale PhD proefschrift waarin hij de expliciete rol van de CIA in de opiumhandel onderzocht. “Beweren dat mijn boek een bedreiging vormde voor de nationale veiligheid”, herinnert McCoy zich, “had de CIA-ambtenaar Harper & Row gevraagd het te onderdrukken. Het strekte hem tot eer dat meneer Canfield had geweigerd. Maar hij had ermee ingestemd het manuscript vóór publicatie te herzien. ” Alfred W. McCoy,  The Politics of Heroin: CIA Complicity in the Global Drug Trade , ( in Libraries ) Chicago Review Press, 2003, p. xvii .

  • De publicatie van  The Secret Team , een boek van de kolonel van de Amerikaanse luchtmacht en L. Fletcher Prouty, een contactpersoon van het Pentagon en de CIA, waarin de auteur uit de eerste hand kennis heeft gemaakt van zwarte operaties en spionage van de CIA, werd in 1972 op grote schaal gecensureerd. het boek was landelijk en wereldwijd ‘, merkt Prouty op. “Het werd verwijderd uit de Library of Congress en uit universiteitsbibliotheken omdat brieven die ik ontving maar al te vaak bevestigden … Ik was een schrijver wiens boek was geannuleerd door een grote uitgever [Prentice Hall] en een grote paperbackuitgever [Ballantine Books] onder de overtuigende hand van de CIA. ” L.Fletcher Prouty,  The Secret Team: The CIA and Its Allies in Control of the United States and the World , New York: SkyHorse Publishing, 2008,  pp. Xii, xv

  • Tijdens de hoorzittingen van de  Pike-commissie  in 1975 ( commissieverslag ) vroeg congreslid Otis Pike aan DCI William Colby: “Heeft u mensen die door de CIA worden betaald en voor televisienetwerken werken?” Colby antwoordde: “Dit gaat, denk ik, in op het soort details, meneer de voorzitter, waar ik graag op in zou willen komen tijdens een bestuurszitting.” Toen de kamer eenmaal was vrijgemaakt, gaf Colby toe dat in 1975 specifiek “ de CIA ‘media-omslag’ gebruikte voor elf agenten, veel minder dan in de hoogtijdagen van de mantel-en-potloodoperaties, maar geen enkele hoeveelheid ondervraging zou hem overhalen om over de uitgevers en netwerkhoofden die aan de top hadden meegewerkt. ” Schorr,  Clearing the Air , p. 275.

  • “Er is een ongelooflijke spreiding van relaties”, informeerde de voormalige inlichtingenofficier van de CIA William Bader een inlichtingencommissie van de Amerikaanse Senaat die onderzoek deed naar de infiltratie van de CIA in de journalistieke kanalen van het land. “Je hoeft Time  magazine bijvoorbeeld niet te manipuleren  , want er zijn Agency-mensen op managementniveau.” Bernstein, ” The CIA and the Media .”

  • In 1985 stuitte filmhistoricus en professor Joseph McBride op 29 november 1963 een memorandum van J. Edgar Hoover, getiteld ‘Assassination of President John F. Kennedy’, waarin de FBI-directeur verklaarde dat zijn bureau twee personen van briefings voorzag, een van wie was “Mr. George Bush van de Central Intelligence Agency. ” “Toen McBride de CIA met de memo ondervroeg, was een” PR-man beknopt formeel en ondoorzichtig: ‘Ik kan niet bevestigen of ontkennen.’ Het was de standaardreactie die het bureau gaf toen het zijn bronnen en methoden behandelde ”, merkt journalist Russ Baker op. Toen McBride een verhaal publiceerde in The Nation, ‘The Man Who Wasn’t There’, ‘George Bush’, ‘CIA Operative’, kwam de CIA met een verklaring dat de George Bush in het FBI-record ‘blijkbaar’ verwees naar een George  William Bush, die een plichtmatige nachtploegpositie op het CIA-hoofdkwartier vervulde die “de geschikte plaats zou zijn geweest om een ​​dergelijk rapport te ontvangen.” McBride spoorde George William Bush op om te bevestigen dat hij maar kort in dienst was als “ambtenaar op proef” die “nooit briefings tussen de verschillende instanties” had ontvangen. Kort daarna   publiceerde The Nation een tweede verhaal van McBride waarin “de auteur het bewijs leverde dat de Central Intelligence Agency het Amerikaanse volk een leugen had opgedrongen … Net als bij het vorige verhaal van McBride, werd deze onthulling begroet met het equivalent van een collectieve geeuw in de media.” Sinds de aflevering hebben onderzoekers al in 1953 documenten gevonden die George HW Bush in verband brachten met de CIA. Russ Baker, Family of Secrets: The Bush Dynasty, America’s Invisible Government, and the Hidden History of the Last Fifty Years , New York: Bloomsbury Press, 2009, 7-12.

  • Operatie Gladio,  de  goed gedocumenteerde  samenwerking tussen westerse spionageagentschappen, waaronder de CIA, en de NAVO met gecoördineerde terroristische schietpartijen en bombardementen op burgerdoelen in heel Europa vanaf het einde van de jaren zestig tot de jaren tachtig, is effectief geschrapt uit de grote reguliere nieuwsuitzendingen. Een LexisNexis Academic-zoekopdracht die in 2012 werd uitgevoerd voor “Operation Gladio” leverde 31 artikelen op in Engelstalige nieuwsmedia, waarvan de meeste in Britse kranten verschenen. Slechts vier artikelen over Gladio zijn ooit in Amerikaanse publicaties verschenen – drie in de  New York Times  en één korte vermelding in de  Tampa Bay Times​ Met uitzondering van een BBC-documentaire uit 2009, heeft geen enkel netwerk of kabelnieuwsuitzending ooit verwezen naar de door de staat gesponsorde terreuroperatie. Bijna alle artikelen die naar Gladio verwijzen, verschenen in 1990 toen de Italiaanse premier Giulio Andreotti publiekelijk toegaf dat Italië aan het proces had deelgenomen. De  New York Times  bagatelliseerde elke betrokkenheid van de VS en noemde Gladio op misleidende wijze “een Italiaanse creatie” in een verhaal begraven op pagina A16. In werkelijkheid onthulde de voormalige CIA-directeur William Colby in zijn memoires dat geheime paramilitairen een belangrijke agentschapsonderneming waren die na de Tweede Wereldoorlog was opgezet, waaronder “de kleinst mogelijke groep van de meest betrouwbare mensen, in Washington [en] de NAVO.” James F. Tracy, ” False Flag Terror and Conspiracies of Silence “,  Global Research, 10 augustus 2012.

  • Dagen voor de bomaanslag op 19 april 1995 op het Alfred P. Murrah Federal Building in Oklahoma City vertrouwde DCI William Colby zijn vriend, senator van de staat Nebraska, John DeCamp zijn persoonlijke zorgen over de beweging Militia en Patriot in de Verenigde Staten toe, en nam toen in populariteit toe. dankzij het gebruik van de alternatieve media uit die tijd – boeken, tijdschriften, cassettebandjes en radio-uitzendingen. “Ik zag hoe de anti-oorlogsbeweging het voor dit land onmogelijk maakte om de oorlog in Vietnam te voeren of te winnen,” merkte Colby op. “Ik zeg je, beste vriend, dat de Militia and Patriot-beweging waarin je als advocaat een van de middelpunten bent geworden, veel belangrijker en veel gevaarlijker is voor de Amerikanen dan de Anti-War-beweging ooit was, als het wordt niet intelligent behandeld. En ik meen dit echt. ” David Hoffman, The Oklahoma City Bombing and the Politics of Terror , Venetië CA: Feral House, 1998, p. 367

  • Kort na het verschijnen van de serie “Dark Alliance” van journalist  Gary Webb  in  San Jose Mercury News De afdeling public affairs van de CIA beschreef de betrokkenheid van het Agentschap bij de drugshandel en begon een campagne om tegen te gaan wat zij noemde “een echte PR-crisis voor het Agentschap”. Webb rapporteerde slechts aan een groot publiek wat al goed was gedocumenteerd door geleerden zoals Alfred McCoy en Peter Dale Scott, en het Kerry Committee Report on Iran-Contra uit 1989 – dat de CIA al lang betrokken was bij de illegale transnationale drugshandel. Dergelijke bevindingen werden in 1999 bevestigd in een onderzoek van de inspecteur-generaal van de CIA. Niettemin, te beginnen kort nadat Webb’s serie liep, “zouden woordvoerders van de CIA-media verslaggevers eraan willen herinneren dat deze serie geen echt nieuws vertegenwoordigde”, merkte een intern orgaan van de CIA op, “in die zin dat soortgelijke beschuldigingen werden ingediend in de jaren tachtig en werden onderzocht door het Congres en bleken zonder substantie te zijn. http://www.foia.cia.gov/sites/default/files/DOC_0001372115.pdf

  • Op 10 december 2004 stierf onderzoeksjournalist Gary Webb aan twee .38 kaliber schotwonden in het hoofd. De lijkschouwer oordeelde dat de dood zelfmoord was. “Gary Webb werd VERMOORD”, concludeerde Ted Gunderson, senior special agent van de FBI in 2005. “Hij (Webb) verzette zich tegen het eerste schot [naar het hoofd dat via de kaak naar buiten kwam], dus werd hij opnieuw neergeschoten met het tweede schot in het hoofd ]. ” Gunderson beschouwt de theorie dat Webb zichzelf twee keer had kunnen neerschieten als “onmogelijk!” Charlene Fassa, ” Gary Webb: More Pieces in the Suicided Puzzle “,  Rense.com , 11 december 2005.

  • De meest gerespecteerde journalisten die ‘exclusieve’ informatie krijgen en toegang krijgen tot de machtsgangen, zijn doorgaans het meest ondergeschikt aan de ambtenarij en hebben vaak banden met inlichtingen. Degenen die dergelijke toegang hebben gekregen, begrijpen dat ze eveneens door de overheid gesanctioneerde verhalen moeten handhaven. Zo meldde Tom Wicker van de  New York Times op 22 november 1963 dat president John F. Kennedy ‘werd geraakt door een kogel in de keel, net onder de adamsappel’. Toch ging zijn verslag ter perse voordat het officiële verhaal van een enkele huurmoordenaar van achteren werd vastgesteld. Wicker werd gestraft door “verloren toegang, klachten aan redacteuren en uitgevers, sociale sancties, lekken naar concurrenten, een verscheidenheid aan reacties die niemand wil.” Barrie Zwicker,  Towers of Deception: The Media Coverup of 9/11, Gabrioloa Island, BC: New Society Publishers, 2006, pp. 169-170.

  • De CIA promoot actief een wenselijk publiek imago van zijn geschiedenis en functie door de productie van Hollywood-voertuigen, zoals Argo  en  Zero Dark Thirty, te adviseren  . Het Agentschap heeft “verbindingsofficieren in de entertainmentindustrie” in dienst die “positieve beelden over zichzelf planten (met andere woorden, propaganda) door middel van onze meest populaire vormen van amusement”, legt Tom Hayden uit in de  LA Review of Books​ “De verbinding tussen de CIA en entertainment is zo natuurlijk geworden dat weinigen de juridische of morele gevolgen ervan in twijfel trekken. Dit is een overheidsinstantie als geen ander; de waarheid van zijn activiteiten is niet onderworpen aan openbaar onderzoek. Wanneer de verborgen overtuigers van de CIA een Hollywood-film beïnvloeden, gebruikt het een populair medium om een ​​zo gunstig mogelijk beeld van zichzelf te krijgen, of in ieder geval te voorkomen dat een ongunstige film de overhand krijgt. ” Tom Hayden, ” The CIA Goes To Hollywood: How America’s Spy Agency Infiltrated the Big Screen (and Our Minds) “,  LA Review of Books , 24 februari 2013.

  • Voormalig CIA-officier Robert David Steele stelt dat CIA-manipulatie van nieuwsmedia in de jaren 2010 “erger” is dan in de late jaren 70, toen Bernstein “The CIA and the Media” schreef. “Het trieste is dat de CIA heel goed in staat is om [de media] te manipuleren en dat ze financiële regelingen heeft met de media, met het Congres, met alle anderen. Maar de andere helft van die medaille is dat de media lui zijn. ” Interview met James Tracy met Robert David Steele , 2 augustus 2014.

  • Een bekend feit is dat omroepjournalist Anderson Cooper eind jaren tachtig stage liep voor de CIA terwijl hij als student aan Yale studeerde. Volgens Wikipedia Cooper’s oudoom, William Henry Vanderbilt III, was een Executive Officer van de Special Operations Branch van de OSS onder de oprichter van de spionageorganisatie William “Wild Bill” Donovan. Hoewel Wikipedia een vaak dubieuze bron is, zou de OSS-betrokkenheid van Vanderbilt in overeenstemming zijn met de reputatie van OSS / CIA om zeer welvarend personeel aan te nemen voor overzeese onrust. William Henry Vanderbilt III ,  Wikipedia .

  • Veteraan De Duitse journalist Udo Ulfkotte, auteur van het boek Gekaufte Journalisten uit 2014   (Bought Journalists – English version:  Journalists for Hire: How the CIA Buys the News , 2016) onthulde hoe hij onder de dreiging van ontslag routinematig gedwongen werd artikelen te publiceren die door inlichtingendiensten waren geschreven agenten die zijn naamregel gebruiken. “Uiteindelijk publiceerde ik artikelen onder mijn eigen naam, geschreven door agenten van de CIA en andere inlichtingendiensten, vooral de Duitse geheime dienst”, legde Ulfkotte uit in een recent interview met  Russia Today . ​

  • In 1999 richtte de CIA In-Q-Tel op, een durfkapitaalbedrijf dat ernaar streeft om “bedrijven te identificeren die geavanceerde informatietechnologieën ontwikkelen die de nationale veiligheidsbelangen van de Verenigde Staten dienen”. Het bedrijf heeft financiële relaties onderhouden met internetplatforms die Amerikanen regelmatig gebruiken, waaronder Google en Facebook. “Als je Silicon Valley wilt bijhouden, moet je onderdeel worden van Silicon Valley”, zegt Jim Rickards, een adviseur van de Amerikaanse inlichtingengemeenschap die bekend is met de activiteiten van In-Q-Tel. “De beste manier om dat te doen, is door een budget te hebben, want als je een chequeboek hebt, komt iedereen naar je toe.” Op een gegeven moment kwam IQT “grotendeels tegemoet aan de behoeften van de CIA.” Tegenwoordig ondersteunt het bedrijf echter veel van de 17 agentschappen binnen de Amerikaanse inlichtingengemeenschap, waaronder de National Geospatial-Intelligence Agency (NGA), de Defense Intelligence Agency (DIA) en het Department of Homeland Security Science and Technology Directorate. ” Matt Egan, “In-Q-Tel: A Glimpse Inside the CIA’s Venture Capital Arm , ”FoxBusiness.com, 14 juni 2013.

  • Op een conferentie in 2012, gehouden door In-Q-Tel, verklaarde CIA-directeur David Patraeus dat het zich snel ontwikkelende ‘internet of things’ en ‘smart home’ de CIA de mogelijkheid zullen bieden om elke Amerikaanse burger te bespioneren als ze een ‘persoon worden’. van belang ‘voor de spionagegemeenschap,’ ‘  Wired tijdschriftverslagen. “‘Transformationeel’ is een veelgebruikt woord, maar ik geloof dat het op de juiste manier van toepassing is op deze technologieën, ‘Patraeus enthousiast’, met name wat betreft hun effect op clandestiene handel” … ‘Interessante items zullen worden gelokaliseerd, geïdentificeerd, gecontroleerd en op afstand bestuurd technologieën zoals radiofrequentie-identificatie, sensornetwerken, kleine ingebedde servers en energieoogstmachines – allemaal verbonden met het internet van de volgende generatie met behulp van overvloedige, goedkope en krachtige computers, ‘zei Patraeus,’ de laatste gaat nu naar cloud computing, in veel gebieden steeds grotere supercomputing, en uiteindelijk op weg naar kwantumcomputers. ”” Spencer Ackerman, “ CIA Chief: We Spy on You Through Your Dishwasher ”,  Wired , 15 maart 2012.

  • In de zomer van 2014  begon een computercloud van $ 600 miljoen  , ontwikkeld door Amazon Web Services voor de CIA , alle 17 federale agentschappen van de inlichtingengemeenschap te bedienen. “Als de technologie zich afspeelt zoals de ambtenaren zich voorstellen,”   meldt The Atlantic , “zal dit een nieuw tijdperk van samenwerking en coördinatie inluiden, waardoor agentschappen veel gemakkelijker informatie en diensten kunnen delen en het soort lacunes in de inlichtingendiensten die voorafgingen aan september, te vermijden. 11, 2001, terroristische aanslagen. ” Frank Konkel, ” The Details About the CIA’s Deal With Amazon “,  The Atlantic , 17 juli 2014.



Lees ook:  Fascisten en antifascisten: de reguliere media hebben een vals evenwicht

Comments

comments