#ikweiger #vaccinatie Wat zit er achter de influencer-campagne tegen Biontech

#ikweiger #vaccinatie Wat zit er achter de influencer-campagne tegen Biontech

27 mei 2021 0 Door Indignatie redactie

Een agentschap in Londen biedt geld aan influencers over de hele wereld om valse beweringen te doen over het vaccin van Biontech / Pfizer. Diverse bijt- en postvideo’s. Uit onderzoek van netzpolitik.org en het ARD-tijdschrift Kontraste blijkt dat achter de campagne een reclamebureau schuilt dat voornamelijk in Rusland opereert.

Ashkar Techy begint zijn video van vrijdag met een compilatie van grappige Instagram-filmpjes, ineens is de foto zwart. “Jongens, sla dit nu alsjeblieft niet over, ik heb iets belangrijks te zeggen”, vervaagt. De Indiase YouTuber bezorgt vervolgens vanuit zijn gamestoel een bericht aan zijn 500.000 volgers dat dramatisch klinkt: het sterftecijfer van mensen die het vaccin van Biontech en Pfizer hebben gekregen, is vele malen hoger dan dat van mensen die het hebben gekregen Astrazeneca is ingeënt. Om dit te doen, laat hij een tabel zien met volgens de titel een lijst van sterfgevallen door vaccinatie in landen over de hele wereld.

Everson Zoio, een influencer uit Brazilië, deelde donderdag ook het schokkende nieuws. Hij kan worden gefilmd met een zonnebril achter het stuur van een auto en citeert een artikel waarvan de titel beweert dat een vaccin je sneller kan doden dan het coronavirus, en dat gruwelijke statistieken oplevert.

De jonge mannen staan ​​15.000 kilometer uit elkaar, maar het is geen toeval dat ze het nu allebei over dit onderwerp hebben. Ashkar Techy en Everson Zoio hebben dezelfde adverteerder. Dit is niet de eerste keer dat ze vorige week voor hem aan de video’s hebben gewerkt, maar het is nog nooit zo explosief geweest als deze keer. Dit keer maken ze deel uit van een wereldwijde desinformatiecampagne. Het is een aanval op de reputatie van het vaccin dat in Duitsland is ontwikkeld door Biontech / Pfizer. Om hun doel te bereiken, hebben geheime klanten influencers over de hele wereld aangeboden – ook in Frankrijk en Duitsland.

Gezamenlijk onderzoek door netzpolitik.org en het ARD-tijdschrift Kontraste laat nu zien hoe ze verder gingen. We waren in staat om het beperkte gebied te bekijken op de website van een Londens PR-bureau dat nauwgezette instructies gaf over hoe de beschuldigingen konden worden verspreid. Je pad leidt naar een dekmantelbedrijf met uitstekende verbindingen met Rusland. De Duitse veiligheidsautoriteiten nemen de zaak kennelijk serieus.

De uitvoering van de campagne begint met een e-mail. De auteur is een medewerker van Fazze, het bureau in het VK. De man schrijft in het Engels dat hij betrokken is bij een voorlichtingscampagne over coronavirusvaccins. Een datalek toonde een aanzienlijk aantal sterfgevallen aan na vaccinatie door Pfizer. Hoeveel kost het om een ​​link te delen?

De ontvanger van deze e-mail, die blijkbaar naar talloze influencers is gestuurd, is ook de journalist Mirko Drotschmann, bekend van zijn YouTube-kanaal “MrWissen2go” met zo’n 1,5 miljoen abonnees. “Ik was verrast hoe onhandig dit verzoek was”, zegt hij. “Je hebt gemerkt dat het bureau geen informatie heeft gekregen over de persoon die hen heeft geschreven.” Het komt keer op keer voor dat influencers dubieuze vragen krijgen. “Maar geld aangeboden krijgen om nepnieuws te verspreiden, is een hele nieuwe dimensie.”

Mirko Drotschmann on Twitter: “Sehr interessant: Eine Agentur meldet sich und fragt, ob ich Teil einer „Informationskampagne” sein will. Es geht darum, einen Link zu angeblich geleakten Dokumenten zu Todesfällen bei Corona-Impfungen zu teilen. Gegen Geld. Sitz der Agentur: London. Wohnort des CEO: Moskau. pic.twitter.com/5x0Wqx79oZ / Twitter”

Sehr interessant: Eine Agentur meldet sich und fragt, ob ich Teil einer „Informationskampagne” sein will. Es geht darum, einen Link zu angeblich geleakten Dokumenten zu Todesfällen bei Corona-Impfungen zu teilen. Gegen Geld. Sitz der Agentur: London. Wohnort des CEO: Moskau. pic.twitter.com/5x0Wqx79oZ

Drotschmann is niet geïnteresseerd in het accepteren van het twijfelachtige aanbod, maar hij is nieuwsgierig geworden. Hij tweette een screenshot van de e-mail en deed zijn eigen onderzoek en vroeg wie er betaalde voor de influencer-campagne. Maar de werknemer wil er geen informatie over geven, hij schrijft dat dit “strikt vertrouwelijke” informatie is.

Spelinstructies voor desinformatie

Wie de verspreiding van desinformatie wil opsporen, heeft vooral één probleem: campagnes worden meestal pas opgemerkt als ze al impact hebben gehad. Omdat sporen zijn gewist, is hun oorsprong grotendeels verborgen en is degene die een valse claim heeft ingediend slechts gedeeltelijk traceerbaar. In het geval van de Fazze-campagne is het anders.

Er is een beschermd gebied op de Fazze-website; toegang wordt alleen verleend aan degenen die een wachtwoord kennen. netzpolitik.org en Kontraste konden deze subpagina zien zoals deze ook wordt getoond aan ingelogde influencers. Het bevat uitgebreide instructies over hoe YouTubers te werk moeten gaan als ze de desinformatie delen.

“Gebruik geen woorden als ‘reclame’, ‘gesponsorde video’ enz. In uw berichten, verhalen en video’s!”, Zeggen ze – een procedure die duidelijk in strijd zou zijn met de verplichting om reclame in Duitsland te etiketteren.

Wat Fazze van influencers verlangt, is een oproep om opzettelijk hun volgers op sociale media te misleiden: “Doe net alsof je de passie en interesse in dit onderwerp hebt. Presenteer het materiaal als uw eigen, onafhankelijke standpunt. “

Echte cijfers, maar een verkeerde voorstelling van zaken

Centraal in de campagne staat een tabel die zogenaamd het aantal sterfgevallen door vaccins laat zien. In Duitsland zouden voor elke miljoen doses 29,9 mensen zijn overleden als gevolg van een vaccinatie met Biontech / Pfizer, 6,5 mensen uit Astrazeneca. Het probleem hiermee is dat de cijfers echt zijn, maar dat hun weergave niet klopt.

Het Paul Ehrlich Institute (PEI) beschrijft de tabel zoals Fazze deze heeft verspreid onder netzpolitik.org en Kontraste als grove misleidend. De cijfers voor Duitsland, die uiteraard gebaseerd zijn op openbaar beschikbare gegevens van de PEI van begin april , zeggen in feite niet hoeveel mensen stierven door een vaccinatie, zoals de titel beweert, maar alleen hoeveel mensen binnen 40 dagen erna stierven. vaccinatie.

Een verband tussen de vaccinaties en de sterfgevallen is dus niet bewezen, hoewel de Fazze-campagne zo’n feit vertegenwoordigt. Bovendien waren degenen die stierven na vaccinatie gemiddeld meer dan 80 jaar oud – dat wil zeggen, ze hadden een significant hoger risico om door natuurlijke oorzaken te overlijden vanwege hun leeftijd.

“Als er na vaccinatie met een vaccin een indicatie was van een verhoogde mortaliteit en dus een veiligheidssignaal, dan zou dit opgevolgd en onderzocht worden”, schrijft de PEI.

Desalniettemin gebruikt Fazze deze niet-contextgebonden gegevens om jongeren bang te maken voor vaccinaties. In de dagen voorafgaand aan de e-mail van de Fazze-vertegenwoordiger werd de spreadsheet geüpload naar een aantal platforms, waaronder Reddit en Medium. De gebruikersaccounts die hiervoor worden gebruikt, zijn blijkbaar pas kort daarvoor aangemaakt, ze hebben bizarre namen als “Heuristic Leavitt” of “Keith Farrow George Koch”. In hun Engelstalige bijdragen verwijzen de auteurs naar andere artikelen die bedoeld zijn om hun presentatie te ondersteunen, maar die in feite deel uitmaken van hetzelfde netwerk.

Een van de teksten riep op om het Pfizer-vaccin onder geen enkele omstandigheid in te nemen. Een ander verwijst naar de vermeende herkomst van de gegevens: een vermeend datalek bij Astrazeneca. Het bedrijf distantieert zich van deze claim. “We veroordelen krachtig elk initiatief dat tot doel heeft het vertrouwen in vaccins te ondermijnen”, aldus een woordvoerster.

Maar Fazze voegt eraan toe. De auteurs stellen de vermeende dader gelijk aan een superheld. “De hacker is als een vriendelijke buurman, een Spiderman op het World Wide Web.”

Spiderman op het World Wide Web

Ashkar Techy en Everson Zoio zullen deze bijdragen later koppelen aan de dode tafel voor vaccinatie. “Stel dat deze informatie is gepubliceerd in de beroemde Franse publicatie ‘Le Monde'”, is niettemin de instructie.

De verwijzing naar de krant zou de desinformatie wellicht geloofwaardiger moeten maken. Fazze heeft het artikel als bron gekoppeld, maar alleen degenen die Frans begrijpen, zullen het merken: de tekst heeft niets te maken met de cijfers die naar verluidt zojuist bij Astrazeneca zijn gelekt, maar werd in januari gepubliceerd .

De tekst is gebaseerd op documenten die zijn buitgemaakt tijdens een hackaanval op de European Medicines Agency (EMA) op 9 december in Amsterdam. Volgens een rapport van WDR en BR gaan Nederlandse opsporingsautoriteiten ervan uit dat een statelijke actor de aanval heeft uitgevoerd – met een inlichtingen- of militaire achtergrond .

Abonneer u nu op onze gratis elektronische nieuwsbrief INDIGNATIE-nieuws klik hier om te registreren



Lees ook:  Welkom in de dictatuur van verplichte vaccinatie

Volgens Le Monde blijkt uit de dossiers onder welke druk de EMA stond om het vaccin van Biontech en Pfizer goed te keuren. Eind december verschenen ze op het Darknet in een Russisch hackforum. De titel van het artikel liet daar weinig twijfel over bestaan ​​over de motivatie achter de publicatie. Er was luguber gepraat over vermeend “bewijs van de big data-zwendel van Pfizers vaccins!”

Maar de documenten die zijn gelekt bij de EMA, die beschikbaar zijn op netzpolitik.org en Kontraste, bevatten geen dergelijk bewijs. In een persbericht stelde de EMA ook dat de aanvallers het materiaal slechts gedeeltelijk hadden gepubliceerd en zo geselecteerd dat het het vertrouwen in de vaccins kon ondermijnen .

Blijkbaar moet de indruk worden gewekt dat er enorme problemen zijn met het Biontec / Pfizer-vaccin. Er zijn daarom aanwijzingen dat de onbekende EMA-aanvallers mogelijk een doel hebben nagestreefd dat vergelijkbaar is met degene die de campagne heeft laten uitvoeren, waarvoor Fazze nu influencers heeft ingehuurd.

Een bakstenen gevel

Volgens informatie op zijn website is het bureau gevestigd in een bakstenen gebouw in de Londense wijk Fitzrovia. Op het adres in het handelsregister van het VK staan ​​meer dan honderd bedrijven vermeld, maar Fazze is daar niet een van. Blijkbaar is het vermeende bedrijf nog niet eens geregistreerd.

Een man genaamd Vyacheslav Usoltsev, die in het carrièrenetwerk LinkedIn verschijnt als directeur van het bureau, liet een verzoek van netzpolitik.org und Kontraste onbeantwoord. Volgens zijn eigen account werkt Usoltsev vanuit Moskou. Alle vier de zakelijke klanten die Fazze presenteert aan influencers die op de website zijn ingelogd als potentiële klanten, hebben ook herkenbare connecties met Rusland. Dit zijn bedrijven uit de technologiesector en platforms die handel aanbieden in een vorm van financiële derivaten die in Duitsland verboden zouden zijn .

Er is veel dat suggereert dat Fazze slechts een façade is die zou moeten verbergen wie er werkelijk achter de soms twijfelachtige influencer-campagnes zit. Volgens een database van het IT-beveiligingsbedrijf RiskIQ behoren verschillende internetdomeinen waarmee het bureau zaken doet eigenlijk toe aan een ander bedrijf genaamd AdNow.

Onderzoek door netzpolitik.org en contrasten toont ook aan dat e-mails gericht aan Fazze ook werden doorgestuurd naar AdNow. Volgens zijn LinkedIn-profiel heeft de vermeende CEO van Fazze Vyacheslav Usoltsev in het verleden voor AdNow gewerkt. En zelfs op het eerder genoemde hoofdkantoor van Fazze in Fitzrovia is er een overlap: AdNow is hier in 2014 opgericht.

Niemand die gevonden wil worden

Op de website van het bedrijf schrijft AdNow dat het bedrijf het product is van nerds die een nieuw “native advertentieformaat” hebben ontwikkeld . De aanpak van native advertising is om zoveel mogelijk te voorkomen dat ze als reclame worden gezien – in plaats van klassieke advertenties adverteren bijvoorbeeld artikelen of video’s voor een bepaald product. Het is een vergelijkbare benadering als die van Fazze voor de desinformatiecampagne: als je de video’s van de influencer bekijkt, is het het beste om niet eens op te merken dat dit betaalde berichten zijn.

De oprichters en algemeen directeuren van AdNow zijn twee mannen en opnieuw lijkt een van de twee wortels in Rusland te hebben: Stanislav Fesenko. Volgens het Britse handelsregister woonde de nu 39-jarige tot 2017 in Moskou, toen hij een adres registreerde in Boedapest. Fesenko is blijkbaar niet iemand die gevonden wil worden. Over zijn biografie is bijna niets bekend, maar des te meer over zijn bedrijf.

Zijn naam is jarenlang verschenen in verband met een aantal bedrijven die actief zijn in de reclamewereld of zich bezighouden met de handel in financiële derivaten. Jaren geleden probeerde hij een videogame te ontwikkelen, zoals blijkt uit een bericht op een internetforum. Volgens informatie die is opgeslagen in een domeindatabase, was hij recentelijk betrokken bij het werk van een adviesbureau dat een verblijfsvergunning in de EU wilde krijgen van Hongarije voor mensen met een Russisch paspoort – voor 10.000 euro per persoon  .

Veel van de bedrijfswebsites van Fesenko zijn nog steeds beschikbaar, inclusief telefoonnummers, waarvan de meeste een Russische landcode hebben. Als je daar belt, neemt niemand op of is de verbinding allang verbroken. Als iemand bij AdNow de telefoon opneemt, hangt hij op zodra we Fesenko’s naam noemen.

De AdNow-baas beantwoordt geen vragen die we hem per e-mail sturen. Hierdoor blijft het open of de geheime klant van de desinformatiecampagne naar Biontech / Pfizer komt zoals de andere bekende Fazze-klanten uit Rusland.

Een leerboekcampagne

Het zou niet de eerste keer zijn dat Rusland twijfels heeft geuit over westerse vaccins. Het land heeft zijn eigen vaccin “Sputnik V” ontwikkeld, maar boekt langzame vooruitgang met de toediening van de doses . Een officieel “Sputnik V” -account op Twitter schiet al enige tijd tegen de westerse concurrentie, ook met betaalde advertenties. Zoals de BR meldde , is een investeringsfonds van de Russische staat betrokken bij de campagne achter dit Twitter-account .

Op 23 april tweette “Sputnik V” iets dat op het eerste gezicht verbazingwekkend veel lijkt op de Fazze-campagne: een eigen studie toonde aan dat er significant meer sterfgevallen waren na vaccinatie met Biontech / Pfizer dan met Astrazeneca. De auteurs vroegen onheilspellend of “de EU-media” dit nog konden zwijgen.

Fazze instrueerde influencers: “Zeg dat de reguliere media dit onderwerp negeren.”

Volgens Felix Kartte van het Reset-initiatief is het moeilijk te beoordelen of het Kremlin achter de Fazze-campagne zit. Het komt echter bijna overeen met leerboekachtige tactieken die tijdens de pandemie zijn waargenomen. Rusland richt zich vaak op kwesties die de potentie hebben om angst aan te wakkeren en samenlevingen te verdelen. “Het is helemaal niet ongebruikelijk dat het Kremlin PR-bureaus inhuurt. Een reden hiervoor is dat het de opdracht moeilijker maakt – en het Kremlin zelf is goed in het verhullen van zijn eigen auteurschap. “

De woordvoerder van het buitenlands beleid van de Groene Groep in de Bondsdag, Omid Nouripour, ziet een duidelijke begunstigde van dergelijke campagnes. “Slechte vaccins in het Westen ondermijnen het vertrouwen in onze democratieën en zouden het vertrouwen in de Russische vaccins moeten vergroten, en er is maar één kant die hiervan profiteert en dat is het Kremlin.”

Autoriteiten zijn gealarmeerd

Het federale ministerie van Binnenlandse Zaken (BMI) kreeg kennis van de zaak. Daar hebben ze te maken met zogenaamde hybride dreigingen, waaronder de mogelijke invloed van buitenlandse staten. Volgens informatie van netzpolitik.org en Kontraste zijn de veiligheidsautoriteiten begonnen met het onderzoeken van de achtergrond van de desinformatiecampagne.

De zaak heeft ook furore gemaakt in Frankrijk, waar Fazze ook contact had opgenomen met verschillende influencers, waaronder YouTuber Léo Grasset, die een e-mail van het bureau openbaar maakte . Een arts in de dop die een groot Instagram-account heeft, zegt dat hij ook is gecontacteerd. Hij schreef op Twitter dat hem 2000 euro was geboden om mee te doen aan de campagne .

Nadat Franse media over de zaak berichtten, reageerde minister van Volksgezondheid Olivier Véran. In vergelijking met de televisieomroep BMFTV omschreef hij de procedure als “slecht, gevaarlijk en onverantwoord”.

De Braziliaanse YouTuber Everson Zoio verwijderde stilletjes zijn video , beantwoordde geen schriftelijke vragen van netzpolitik.org en contrasteerde over zijn deelname aan de campagne. Ook de Indiase influencer Ashkar Techy heeft gereageerd. Zijn video met de grappige Instagram-filmpjes is nu precies 60 seconden korter, de oh zo belangrijke boodschap aan zijn abonnees: hij knipte gewoon de binnenkant eruit . Volgens eerdere toegangscijfers zijn ze waarschijnlijk door honderdduizenden waargenomen.



Lees ook:  Het vaccinatiecircus van start maar is het wel veilig?

Comments

comments