VK ‘Rusland-rapport’ Angst-Mongers over bemoeienis, maar vindt geen bewijs


Een langverwacht Brits rapport vindt geen aanwijzingen voor Russische inmenging, maar dat heeft de angstzucht niet gestopt.

Het rapport beweert dat de Britse regering geen bewijs heeft gevonden omdat ze er niet naar op zoek was, en steunt daardoor meer bevoegdheden voor inlichtingendiensten en mediacensuur. Afshin Rattansi, een Britse journalist en gastheer van RT’s  Going Underground , reageert.

Gast : Afshin Rattansi, Britse journalist en gastheer van RT’s  Going Underground .

De Britse regering heeft een  langverwacht rapport uitgebracht  over de vraag of Rusland zich heeft bemoeid met de Britse binnenlandse politiek. Jarenlang waarschuwden westerse stemmen dat Rusland de Britse kiezers mogelijk heeft misleid om de Brexit in 2016 te steunen – net zoals Rusland, zo werd ons verteld, ook datzelfde jaar de Amerikaanse verkiezingen besloten.

In november 2017  waarschuwde de New York Times  zelfs  dat berichten over Russische bemoeienis ‘zelf vragen zouden kunnen oproepen over de legitimiteit van het [Brexit] referendum’. Diezelfde maand gaf de toenmalige Britse premier Theresa May een strenge waarschuwing aan het Kremlin.

Theresa May : “Het probeert informatie te bewapenen door de door de staat beheerde media-organisaties in te zetten om nepverhalen en gephotoshopte afbeeldingen te planten in een poging onenigheid in het Westen te zaaien en onze instellingen te ondermijnen. Dus ik heb een heel simpele boodschap voor Rusland: we weten wat je doet en je zult niet slagen. ”

Maar het ontbreken van al deze angstwekkende paniek en harde praat over Russische bemoeienis was, je raadt het al, feitelijk bewijs. Een van de weinige bewijzen die we kregen, was, laten we zeggen, teleurstellend. Twitter meldde dat het door het Kremlin gesteunde netwerk RT meer dan  $ 1.000 heeft uitgegeven om zijn Brexit-dekking  onder Britse kijkers te promoten. En Facebook meldde dat een Russische trollenboerderij in  totaal 97 cent  besteedde aan drie advertenties, allemaal over immigratie en zelfs niet over de Brexit. Dus als dat is wat Rusland deed, kun je zien waarom Theresa May er zo zeker van was dat ze niet zouden slagen.

Welnu, dit rapport zou uiteindelijk het lange, ongrijpbare bewijs leveren van Russische bemoeienis met het VK. Maar omdat het een heel bekend verhaal wordt, leverde het niet op. De onderzoekers vonden geen aanwijzingen voor Russische inmenging in de Brexit. Maar ze vonden wel een goede verklaring waarom ze geen bewijs vonden. Zoals de Schotse parlementslid Stewart Hosie de media vertelde, vond de Britse regering geen bewijs – omdat ze er niet naar op zoek was.

Kamerlid Stewart Hosie : “Het rapport onthult dat niemand in de regering wist of Rusland zich bemoeide met het referendum of het probeerde te beïnvloeden omdat ze het niet wilden weten. De Britse regering heeft actief vermeden te zoeken naar bewijzen dat Rusland tussenbeide is gekomen. ‘

Het rapport toont een voorbeeld van hoe de Britse regering zogenaamd niet op zoek was naar bewijs en waarom het niet werd gevonden – het rapport zegt “open source-materiaal” – zoals Russische verkooppunten RT en Spoetnik, of posts op sociale media “niet volledig werden gebruikt rekening mee houden. ‘ Kortom, de Britse regering slaagde er niet in haar televisie aan te zetten of naar de radio te luisteren en deed een media-analyse zoals studenten op de universiteit doen.

De paniek over een Russische invloedscampagne tegen het VK is in feite weer een bewijsvrije invloedscampagne tegen Rusland van westerse regeringen zoals het VK. En dit verslag doet weinig af aan de agenda. Het beschrijft Rusland als “fundamenteel nihilistisch”; waarin het Kremlin gelooft dat “alle acties die het kan ondernemen die het Westen schade berokkenen, fundamenteel goed zijn voor Rusland” en “wordt ook schijnbaar gevoed door paranoia”.

Dat alles leest als projectie. De zogenaamde ‘deskundige externe getuigen’ van de commissie hebben deelgenomen aan massale desinformatie en onrust over Rusland. Ze omvatten Anne Applebaum, een neoconservatieve columnist; Christopher Donnolly, een oude NAVO-functionaris en hoofd van het door de Britse regering gefinancierde Instituut voor Statecraft, blootgesteld door lekken als propagandamiddel voor Britse inlichtingendiensten; William Browder, die wordt gezocht wegens belastingontduiking in Rusland en die een dubieuze  wereldwijde campagne heeft geleid  om sancties op te leggen aan Rusland en andere NAVO-vijanden. En bovenaan de lijst staat Christopher Steele, auteur van het beruchte en in diskrediet geraakte Steele-dossier, dat vier jaar samenzweringstheorieën van Trump en Rusland voedde, ook al  wist de FBI dat het fraude was .

Gezien dit alles is het geen verrassing dat het rapport oproept tot meer betrokkenheid van de Britse inlichtingendienst bij de Britse politiek, meer bevoegdheden voor Britse spionageagentschappen en het dwingen van sociale-mediabedrijven “om samen te werken met MI5 waar wordt vermoed dat een vijandige buitenlandse staat heimelijk wordt bestuurd een campagne.” En het voedt ook de oproepen voor Britse autoriteiten om  de licentie  van het door Rusland gesteunde nieuwskanaal RT mogelijk in te trekken.

thegrayzone.com



europapolitiekRusland-rapportVS
Comments (0)
Add Comment