di. nov 29th, 2022
Assange

The Guardian was een van WikiLeaks’ partnerorganisaties en kreeg bom na bom, onthullingen die hielpen bij het opbouwen van zijn merk en zijn publiek. Maar verre van op te komen voor vrijheid van meningsuiting en een open samenleving, liep het voorop bij het aanvallen van WikiLeaks en zijn oprichter.

Het Hooggerechtshof in Londen heeft het beroep van de Amerikaanse regering op uitlevering van WikiLeaks-oprichter Julian Assange gehonoreerd, een belangrijke stap in de richting van zijn uitlevering aan de Verenigde Staten. De Australische uitgever riskeert tot 175 jaar gevangenisstraf zodra hij voet op Amerikaanse bodem zet.

Of hij ooit de Verenigde Staten zal bereiken, is nog maar de vraag. Zijn juridische team heeft aangegeven dat ze de uitspraak zullen aanvechten, wat onvermijdelijk tot gerechtelijke procedures zal leiden en zijn verblijf in de Belmarsh-gevangenis zal verlengen. Ook van belang is de gezondheid van de 50-jarige. Dit weekend werd bekend dat hij in oktober een beroerte had gehad als gevolg van de stress van het proces.

Twee personen die het proces tegen Assange nauwlettend hebben gevolgd, zijn Pablo Navarette en John McEvoy. Pablo is een Brits-Chileense filmmaker en de oprichter van het tijdschrift Alborada , een outlet die zich concentreert op de Latijns-Amerikaanse politiek. John is een onderzoeksjournalist wiens werk de impact van de Britse nationale veiligheidsstaat op het openbare leven documenteert. In november publiceerde het paar een artikel met de titel ‘”A Lot of Mistakes”: The Guardian en Julian Assange”, dat te lezen is op MintPress News . Vandaag bespraken ze de rol die The Guardian , en de reguliere pers meer in het algemeen, hebben gespeeld bij de vervolging van hem.

Het is nu bekend dat UC Global – het particuliere beveiligingsbedrijf dat was ingehuurd om de Ecuadoraanse ambassade te beschermen, waar Assange opgesloten zat – in het geheim hun beschuldiging bespioneerde en de informatie die ze hadden verzameld terugstuurde naar de regering van de Verenigde Staten. Dit omvatte beveiligingscamera’s en audiobugs. Het bedrijf ruimde zelfs het vuilnis van de ambassade op en stal Assange’s kinderluiers.

Guardian- journalist Stephanie Kirchgaessner was op de hoogte van de spionage lang voordat deze openbaar werd gemaakt. Maar in plaats van op de klok te luiden, een enorme primeur te publiceren of Assange zelfs privé op de hoogte te stellen, koos ze er in plaats daarvan voor om zeer dubieuze artikelen te schrijven waarin ze insinueerde dat hij een agent van Russische misdaad was. “Het vertelt je welke vragen journalisten op dat moment stelden. Ze vroegen niet de juiste’, vertelde McEvoy aan Lowkey.

The Guardian was een van WikiLeaks’ partnerorganisaties en kreeg bom na bom, onthullingen die hielpen bij het opbouwen van zijn merk en zijn publiek. Maar verre van op te komen voor vrijheid van meningsuiting en een open samenleving, liep het voorop bij het aanvallen van WikiLeaks en zijn oprichter. Van bijzonder belang is Luke Harding, die, ten onrechte of anderszins, de toegangscode publiceerde voor een groot aantal WikiLeaks-documenten, een daad die volgens de Amerikaanse regering haar vertegenwoordigers over de hele wereld in gevaar bracht.

In 2018 publiceerde Harding ook een viraal verhaal dat beweerde dat Assange in het geheim een ​​ontmoeting had gehad met Trump-campagneleider Paul Manafort en niet nader genoemde “Russen” in de Ecuadoraanse ambassade. De insinuatie was dat Assange (en Rusland) mede verantwoordelijk was voor de schokkende verkiezing van Trump in 2016.

Er zaten gapende gaten in deze beschuldiging, niet in de laatste plaats dat er geen verslag was dat Manafort ooit de ambassade bezocht, een van de meest bewaakte gebouwen in de meest bewaakte stad ter wereld. Politie, verslaggevers, activisten en inlichtingenagenten waren 24 uur per dag buiten. Toch kon Manafort naar verluidt binnenkomen zonder dat iemand het merkte. Bijna onmiddellijk The Guardian liepen conclusies, toevoeging kwalificatie taal. Nog beschamender bleek later dat de bron van Harding waarschijnlijk een in ongenade gevallen Ecuadoraanse agent was die eerder The Guardian had verbrand met valse informatie, waardoor ze gedwongen werden een verhaal in te trekken.

Van Assange’s partner veranderde de krant in “de voorhoede of het speerpunt van een lastercampagne door de reguliere media”, vertelde Navarette aan Lowkey.

De nieuwe MintPress-podcast “The Watchdog”, gehost door de Brits-Iraakse hiphopartiest Lowkey , onderzoekt nauwkeurig organisaties waarvan het in het algemeen belang is om te weten – inclusief inlichtingendiensten, lobbygroepen en speciale belangengroepen die invloed uitoefenen op beleid dat inbreuk maakt op de vrijheid van meningsuiting en richten op onenigheid. The Watchdog gaat tegen de stroom in door een licht te werpen op verhalen die grotendeels worden genegeerd door de reguliere, zakelijke media.

Overweeg alstublieft om ons te steunen als donateur of ondersteunend lid, ook wij hebben onze inkomsten zien dalen in deze heftige tijden daarom, KLIK HIER voor IBAN of via PayPal hieronder!, wil je ook onze berichten zoveel mogelijk delen dit is voor ons van levensbelang, hartelijke dank en veel leesplezier.

Steun Indignatie via PayPal veilig en simpel.



Door Indignatie redactie

Auteur en slecht gehumeurde klager

Geef een antwoord