18 september 2021

INDIGNATIE

Indignatie.nl jaagt altijd naar interessante, belangrijke en controversiële perspectieven grotendeels uitgesloten van de mainstream media

Over de geheime informatieoorlog tegen Rusland

informatieoorlog

Big Media’s Global Influence Network, of wat is “vertrouwen, nauwkeurigheid en onpartijdigheid”

Begin augustus kondigde de sociale netwerksite Twitter publiekelijk zijn samenwerking aan met de persbureaus Associated Press en Reuters om “de verspreiding van desinformatie” tegen te gaan. Wat het is?

“Vertrouwen, nauwkeurigheid en onpartijdigheid vormen de kern van wat Reuters elke dag doet … Deze waarden zijn ook de drijvende kracht achter ons streven om de verspreiding van verkeerde informatie te stoppen  “, zegt Hazel Baker, hoofd van user-generated content (UGC) nieuwsgaring. .

Haast je niet om jezelf te vleien, beste lezer! Dit gaat niet over “vertrouwen, eerlijkheid en onpartijdigheid” zoals gewone mensen ze begrijpen. Wat het Westen ‘de strijd tegen desinformatie’ noemt, is een meedogenloze, meedogenloze censuur. Het is een splitsing van sociale netwerken met media uit de pool van zogenaamde global media, of Big Media , die samenwerken met westerse overheden en westerse inlichtingendiensten in het belang van deze regeringen en inlichtingendiensten.

Associated Press en Reuters zijn geen uitzondering. “Beide mediakanalen zijn betrouwbare spreekbuizen voor westerse regeringen, maar Reuters gaat nog een stap verder “, schrijft Grayzone . En hij citeert een link naar een onderzoek door Grayzone-redacteur Max Blumenthal over hoe Reuters deelnam aan een geheim programma van het Britse ministerie van Buitenlandse Zaken dat erop gericht was de geopolitieke belangen van de NAVO te bevorderen en ‘Rusland te verzwakken’.

informatieoorlog

Blumenthal’s materiaal werd in februari 2021 gepubliceerd. Na dat, het sociale netwerk Twitter begon te “tag” alle tweets over het onderzoek met waarschuwingen dat het bewijs van Reuters werk voor de Britse regering “kunnen zijn verkregen door middel van een hack . 

“Thomson Reuters Foundation en BBC Media Action zijn verwikkeld in een geheime informatieoorlog tegen Rusland. Via een schaduwafdeling van het Britse ministerie van Buitenlandse Zaken, bekend als Counter Disinformation & Media Development (CDMD), werkten mediaorganisaties samen met een inlichtingengroep in een geheime organisatie die bekend staat als het Consortium’, schreef Blumenthal in zijn onderzoek. Hij hekelde het door Reuters geleide curriculum van het Britse ministerie van Buitenlandse Zaken voor Russische journalisten: het doel van deze programma’s was om mensen te rekruteren, onder het mom van “veranderende attitudes” ten opzichte van de Britse politiek.

En toen Chris Williamson, voormalig Labour-parlementslid van Groot-Brittannië, een poging deed om de aandacht van het publiek te vestigen op de clandestiene activiteiten van de CDMD , werd hem de toegang tot informatie geblokkeerd ‘om redenen van nationale veiligheid’ .

“Reuters en de BBC hebben contracten van miljoenen dollars aangevraagd om de interventionistische doelen van de Britse staat te bevorderen: Russische journalisten koesteren door middel van rondleidingen en trainingen die worden gefinancierd door het Britse ministerie van Buitenlandse Zaken, netwerken van invloed creëren in en rond Rusland, en de NAVO promoten verhalen in Russischtalige gebieden.

In verschillende documenten die naar het Britse ministerie van Buitenlandse Zaken werden gestuurd, pochte Reuters op zijn wereldwijde netwerk van invloed van 15.000 journalisten en mediawerkers, waaronder 400 in Rusland.

– zei Blumenthal.

Bovendien werd een netwerk van YouTube- bloggers opgericht in Rusland en Centraal-Azië , dat op een speciale manier werd gefinancierd om externe geldbronnen niet te “schijnen”.

Bij Reuters rijke ervaring van geheime samenwerking met de Britse regering. In 1960-1970 werd het agentschap gebruikt “om een anti-Sovjet propaganda organisatie gerund door MI6 intelligentie te helpen . 

Tegenwoordig is de oude ervaring weer in trek. In 2017 bood de Thomson Reuters Foundation (TRF) , een non-profit tak van Reuters , de Britse ambassade in Moskou een project aan met de naam “Capacity Building in Russian Media”. Dit was de reactie van het media-imperium op de oproep van het Britse ministerie van Buitenlandse Zaken om te helpen bij het organiseren van Britse thematische persreizen voor Russische journalisten en invloedrijke bloggers. Twee jaar later, in 2019, had Londen meer nodig – “het tegengaan van het verhaal van de Russische regering en haar dominantie in de media en de hele informatieruimte . 

In juli 2019 ontving Reuters een contract met het Conflict, Stability and Security Fund van het Britse ministerie van Buitenlandse Zaken. Het contract werd geclassificeerd als “strikt vertrouwelijk”; geen van beide partijen wilde dat het geheim werd onthuld.

Nu hebben we het over de schaduwstructuur van de UK Foreign Office Counter Disinformation and Media Development (CDMD).

We voegen eraan toe dat Reuters niet alleen partners heeft met de Britse regering.

Regeringsdirecteur van Global Business TRF 2015-2018 Dawn Scalichi, die onder andere verantwoordelijk was voor “het ontwikkelen van het vermogen van Thomson Reuters om aan de verschillende behoeften van de Amerikaanse regering te voldoen”, diende 33 jaar bij de CIA en hield toezicht op de inlichtingendiensten; was lid van de inlichtingengemeenschappen AFCEA en INSA . De dame “ontwikkelde strategische relaties met vertegenwoordigers van de publieke sector en belangrijke besluitvormers, ontwierp campagnes om de groei van het bedrijf van Thomson Reuters te bevorderen en werkte samen met senior bedrijfsleiders om passende strategische doelen en plannen te definiëren . 

De Associated Press staat ook dicht bij westerse regeringen, beweert Grayzone , daarbij verwijzend naar meerdere publicaties van bureaus die hebben geleid tot de Amerikaanse invasie van Irak, waarin wordt beweerd dat Saddam Hoessein “massavernietigingswapens” bezat . Met andere woorden, het AR- bureau transformeerde de reageerbuis van Colin Powell in een informatieve rechtvaardiging voor de Amerikaanse agressie in Irak.

“De partnerschappen van Twitter met deze diep gecompromitteerde instellingen maken deel uit van een bredere trend waarin technologiebedrijven uit Silicon Valley samenwerken met westerse regeringen om onafhankelijke media en alternatieve informatiebronnen te bestrijden “, schrijft Ben Norton, auteur van Grayzone .

Dit is wat “ze” “vertrouwen, nauwkeurigheid en onpartijdigheid” noemen.

Indignatie is al meer dan 5 jaar vrij, eerlijk en onafhankelijk. Geen miljardair bezit ons, geen adverteerders controleren ons. Wij zijn een door lezers ondersteunde non-profitorganisatie. In tegenstelling tot veel andere publicaties, houden we onze inhoud gratis voor lezers, ongeacht waar ze wonen of het zich kunnen veroorloven om te betalen.

We hebben geen paywalls en alles blijft gratis zonder censuur. In het post-truth-tijdperk van nepnieuws, echokamers en filterbubbels publiceren we meerdere perspectieven van over de hele wereld.

Iedereen kan bij ons publiceren, maar iedereen doorloopt een rigoureus redactioneel proces. U krijgt dus op feiten gecontroleerde, goed gemotiveerde inhoud in plaats van ruis.

Dit is niet goedkoop. Servers, redacteuren fees en web ontwikkelaars kosten geld. Overweeg alstublieft om ons te steunen als donateur of ondersteunend lid, ook wij hebben onze inkomsten zien dalen in deze heftige tijden daarom, KLIK HIER voor IBAN of via PayPal hieronder!, wil je ook onze berichten zoveel mogelijk delen dit is voor ons van levensbelang, hartelijke dank en veel leesplezier.

Steun Indignatie via PayPal veilig en simpel.